Lokaltidningen Kanalen 1
2 10 Tema Bil & Båt LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTE
RÅKER OCH VAXHOLM • NR 12 • VECKA 12 • TISDAG 23 MARS • 2021 • ÅRG 26 TEMASIDOR I KANALEN – VECKA 12 – TISDAG 23 MARS 2021 n månad. KÄLLA: BILPROVNINGEN otiser Urblåst eller behöver du lätta på trycket? Det är viktigt att regelbundet kolla lufttrycket i däcken på din bil. Här kommer några tips som varje bilägare bör ha koll på. 1) Håll nere bränsleförbrukningen. Tänk på att förbrukningen ökar med upp till två procent samtidigt som däckens livslängd minskar med 75 procent om du kör med 80 procent av rekommenderat lufttryck. 2) För rätt däcktryck, kontrollera däcktillverkarens rekommendation som fi nns i bilens manual eller på en etikett ofta placerad på insidan av bilens tanklock, dörrsida eller dörrstolpe. 3) Ha mer luft i varma däck. I varmkörda däck ”sväller” luften och trycket ökar. Däcken verkar då innehålla mer luft än de egentligen gör. Ett tips är att fylla på cirka 0,3 bar extra om man mäter på varmkörda däck. 4) Kontrollera lufttrycket varje En vattenskoter likställs med en fritidsbåt. Den som kör vattenskoter bär därmed samma ansvar som alla andra båtförare och måste veta om och följa de lagar och regler som gäller på sjön. FOTO: INGELA HELLQVIST Definitionen på vattenskoter ... ... är en farkost vars längd understiger fyra meter och som har en förbränningsmotor med ett vattenjetaggregat som främsta drivkälla och har utforDå och därför ska du byta till sommardäck Våren är här och det är snart dags för däckbyte igen. Men när ska, eller måste(?), man egentligen byta till sommardäck – och varför? Under förutsättning att väglaget tillåter är det från den 31 mars enligt lag tillåtet att byta från vinterdäck till sommardäck. Den 15 april är sista tillåtna dagen att köra med dubbade vinterdäck för säsongen. Förra våren 2020 beslutade Transportstyrelsen att, med anledningen av pandemin, tillfälligt skjuta fram det datumet ett par veckor. Något sådant beslut har inte tagits i år. Mellan 16 april och 30 september är det förbjudet att köra med dubbdäck om inte vinterväglag råder. Men även odubbade vinterdäck behöver bytas inför sommarsäsongen. Det är inte förbjudet att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren men det avrådes starkt. Vinterdäckens köregenskaper är mycket sämre på sommarväglag. Vinterdäck är anpassade för kallt vinterväglag men har ett dåligt våtgrepp vilket ökar risken för vattenplaning. Vinterdäckens utformning gör att de reagerar långsammare på sommarväglag och har en betydligt sämre stabilitet. IH KÄLLOR: POLISEN OCH TRANSPORTSTYRELSEN mats för att framföras av en eller flera personer som sitter, står eller står på knä snarare än befinner sig i den. /TRANSPORTSTYRELSEN Nästa år kommer det att krävas förarbevis för att få köra vattenskoter. Men redan nu finns tydliga regler för varje förare att förhålla sig till. Ett råd när du kör vattenskoter är att välja glada färger på kläder och flytväst. Då syns du bra ifall du skulle hamna i vattnet. FOTO: INGELA HELLQVIST Regler och råd för dig som kör vattenskoter J Tre tumregler för rätt däckval • Välj däck med lågt rullmotstånd. Det minskar bränsleförbrukningen. • Använd inte dubbfria vinterdäck på sommaren. • Tag hjälp av aktuella däcktester. KÄLLA: BILPROVNINGEN ust nu ligger ett regeringsförslag på remiss om krav på förarbevis för att få framföra en vattenskoter. Förslaget var först att kravet skulle träda i kraft till sommaren 2021. Men enligt ett nytt förslag ska kravet på förarbevis istället träda i kraft 1 maj nästa år. Fram tills dess ska man som förare ha haft möjlighet att hinna utbilda sig för att stå redo med godkänt förarbevis inför sommarstarten 2022. Men även om inget förarbevis ännu krävs finns tydliga regler att följa. Som åldersgränsen på 15 år som trädde i kraft den 1 juni 2019. Vattenskoter är en farkost som likställs med en fritidsbåt. Den som kör vattenskoter bär därmed samma ansvar på sjön som alla andra båtförare och måste känna Vattenskoter är på sina håll ett laddat ord. Det förknippas inte sällan med buskörning eller ett envetet motorljud då någon entusiast kör runt, runt i närheten av en annars fridfull skärgårdsidyll. Men vattenskotern är också ett fantastiskt färdmedel för att nå lite längre ut med sin badlust och picknickväska och på ett smidigt sätt ta sig till närmaste handel eller hälsa på vänner på grannön. till och följa alla bestämmelser kring nykterhet, fartöverträdelser, väjningsregler och uppträdande till sjöss. Föraren ska också ha kunskap om sjövägslederna. Enligt Vattenskoterförordningen (1993:1053) är vattenskoterkörning endast tillåten i allmänna farleder och i områden som godkänts av Länsstyrelsen. Då det för närvarade råder oklarheter om huruvida dessa svenska regler överensstämmer med gällande EU-lagstiftning bedrivs i dagsläget dock ingen tillsyn utifrån förordningen. Oavsett så gäller miljöbalkens och sjölagens regler att den som kör vattenskoter är ansvarig för att köra säkert och på ett sätt som inte påverkar miljön eller andra människor. Förutom regler finns också några värdefulla råd att ta till sig. Vanliga olycksorsaker i samband med vattenskoter är att förare överskattar sin körförmåga, kör för fort eller kör med alkohol i blodet. Det händer också att vattenskotrar krockar med varandra eller att man får kast i en våg och faller av skotern. Bär därför alltid flytväst och hjälm när du kör och se till att använda ”död mans grepp” på ett korrekt sätt, så att motorn stängs av ifall du ramlar i vattnet. Och kör självklart alltid nykter. Att ägna klädseln en tanke kan bli din livräddare. Svart syns inte om du faller i vattnet, med risk för att du blir påkörd. Tänk därför färgglatt på allt: hjälm, flytväst, kläder. Svenska farvatten är kalla. Åk därför inte i bara bikini eller shorts. Torrdräkt är bästa valet. I slutändan handlar allt om att agera med stor respekt för människor, djur, natur, eventuell passagerare – och dig själv. Grundat i ett riktig sunt förnuft. Ingela Hellqvist redaktionen@fi xmedia.se KÄLLOR: SJÖFARTSVERKET, TRANSPORSTYRELSEN, LÄNSSTYRELSEN, POLISEN