Lokaltidningen Kanalen 1
LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM •
NR 12 • VECKA 12 • TISDAG 23 MARS • 2021 • ÅRG 26 TEMASIDOR I KANALEN – VECKA 12 – TISDAG 23 MARS 2021 Tema Bil & Båt 9 17 Rent drivmedel i båten – håller skärgården vid liv DYVIK MARINA är den första sjömacken på ostkusten och i Stockholms skärgård som erbjuder sina kunder fossilfri diesel tillverkad på rest- och avfallsprodukter som uppfyller hållbarhetslagen*. Foto. Privat Foto: anders G Jakobsson rafikarbetena Resecentrum i Vaxholm Vaxholm stad har sökt stöd från Trafikverket på hälften av kostnaderna för ett stadsmiljöavtal på 371,5 miljoner kronor, som bland annat inkluderar renovering av Vaxholms kajer. Motprestationerna i ett stadsmiljöavtal består i att kommunen ska öka andelen persontransporter med kollektiv- eller cykeltrafik, vilket i Vaxholms fall innebär ett byggande av ett resecentrum nere vid Söderhamnsplan med utvecklad busshållplats och cykelparkeringar samt ny gestaltning av gator och torg för att underlätta byten mellan buss, båt och cykel. Renoveringen av kajerna utgör en liten del av det geografiska området, men en stor del av de ekonomiska kostnaderna som utgör ansökan. Besked om stödet godkänns väntas komma i juni. Om det blir avslag kommer kajerna att behöva renoveras i vilket fall som helst, medan övriga åtgärder kan komma att dra ut på tiden. Arninge station Arbetet med det nya resecentret i Arninge har pågått i över ett år. Den kollektiva knutpunkten kommer att gynna pendlare från grannkommunerna men också kollektiva resenärer till och från handelsområdet. Utöver den nya stationen på Roslagsbanan, Arninge station, byggs här även en bussterminal som kommer att låta resenärer ta Roslagsbanan eller kliva på bussar mot Stockholm, Norrtälje, Vaxholm och Danderyds sjukhus. En bussterminal ska anläggas längs E18 och en väderskyddad gångbro över E18 byggs som knyter ihop hela stationsområdet med Arninge centrum. Flera av de nuvarande busslinjerna till och från Österåker och Vaxholm kommer också att ledas om till den nya bussterminalen i Arninge. Infartsparkering för bil kommer att finnas och för cyklister ska det finnas gott om cykelparkeringar. Hela stationsområdet planeras stå klart i december 2021.Nu under mars sker ytterligare en förändring av hur trafiken leds på grund av byggarbetena. Det handlar framförallt om trafiken som kommer från Vaxholmsvägen, väg 274, mot Arninge som inte kommer att kunna svänga vänster ut på E18 mot Stockholm utan måste fram till första cirkulationen i Arninge för att vända och åka tillbaka. Dyvik marina går i bräschen när det gäller att satsa på att minska sitt klimatavtryck. Som första sjömack på ostkusten erbjuder de sina kunder fossilfria bränslen i lösvikt. För att hjälpa sina kunder till att bidra till ett hållbart båtliv bytte Dyvik marina i fjol ut den fossila dieseln mot HVO100, Hydrerad (vätebehandlad) Vegetabilisk Olja. Drivmedlet HVO100 är en fossilfri diesel tillverkad av 100 procentigt förnybara råvaror eller animaliska fetter som inte släpper ut ny koldioxid i atmosfären. Sammansättningen är identisk med vanlig diesel vilket gör att den är både blandbar och kan ersätta vanlig diesel fullt ut. – Det har därför inte krävts någon omställning av tank eller pump. Även våra kunder kan fortsätta att tanka sina båtar även om de har vanlig diesel kvar, säger Patric Borén. Han berättar vidare att förutom en minskning av växthusgasutsläppen, med upp till 90 procent jämfört med fossil diesel, är den förnybara dieseln inte giftigt för vattenlevande organismer. Den är fri från svavel och aromater och skapar inga problem med bakterietillväxt i tankar utan kan lagras i flera år. – Priset ligger lite högre, närmare 19 kronor litern, men det är inget som kunderna reagerat på. Istället är det många som ställer sig bakom vårt miljöarbete och gärna vill medverka till ett hållbart båtliv. Än så länge är vi den enda sjömacken i skärgården som erbjuder båtägarna fossilfri diesel men vi hoppas på att fler kommer att följa efter, säger Patric. Förutom HVO100 erbjuds kunderna även alkylatbensin i lösvikt som minskar utsläppen med 80–90 procent jämfört med vanlig 95-oktanig bensin och biologisk nedbrytbar tvåtaktolja. Agneta Johansson *http://www.energimyndigheten.se/fornybart/hallbarhetskriterier/hallbarhetslagen/