Lokaltidningen Kanalen 1
12 4 Tema Bil & Båt LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTE
RÅKER OCH VAXHOLM • NR 12 • VECKA 12 • TISDAG 23 MARS • 2021 • ÅRG 26 TEMASIDOR I KANALEN – VECKA 12 – TISDAG 23 MARS 2021 Inte röra – bar Allt fler väljer att köra el- och hybridbilar. Lokaltidningen Kanalen frågade de lokala bilverkstäderna om hur de bemöter den ökade elbilsmarknaden. Flertalet verkstäder hade specialutbildade tekniker till att utföra ordinära servicearbeten. När det gällde att få hantera krockade el- och hybridbilar var de färre. H Det handlar om en hetta på 1 000 grader som inte går att släcka med konventionella metoder. EN HÖGVOLTSTEKNIKER FÅR ALDRIG ARBETA ENSAM MED EN KROCKAD ELBIL. Viktor Trieger visar den krok i glasfiber som ska användas för att rycka undan mekaniker som motförmodan fastnat i bilens elfält. Foto: AgnetA JohAnsson ögvoltssystemet i de flesta moderna el- och hybridbilar är på 200 upp till 800 volt. Genom en säkerhetsanordning i övervakningsdelen, kopplad till bilens krockkuddar, kopplas vid en krock högvoltssystemet ur. De föreligger därför ingen fara att bilen skulle bli strömförande. Det är inte förrän bilen hamnar på en verkstad som fara kan uppstå. På Börje Johansson Bil AB har man arbetat med elhybrider sedan år 2000 då den första Prius kom. – Vi har certifierade tekniker som enbart arbetar med Toyotas el- och hybridbilar. För oss är det inga konstigheter eftersom vi har följt utvecklingen på elbilar sedan starten för 20 år sedan. Med en säkerhetsknapp gör vi bilarna strömlösa innan arbete utförs, säger servicemarknadschef Nicklas Widning. Biljouren arbetar med ett flertal större bilmärken. Lars Trieger berättar att de har en avsedd yta på 2,5x5 meter med ett säkerhetsavstånd på fem meter från vägg eller annat brännbart där bärgare får lämna den krockade elbilen. Efter inspektion av deras högvoltstekniker, kan den sedan få stå i karantän några dagar. – Anledningen är om det mot förmodan skulle uppstå en termisk rusning eller temperaturstigning i batteriet och börja brinna, då handlar det om en hetta på 1 000 grader som inte går att släcka med konventionella metoder. Vatten skulle förångas och ta med sig elektrolyten som kontaminerar marken, säger han och förklarar varför de valt en betongplatta som underlag. Även Aftén Bil arbetar med att bemöta det växande intresset för el- och hybridbilar. – Vi är ingen skadeverkstad i den benämningen men vi får in bärgade bilar som exempelvis feltankande hybridbilar eller med mekaniska fel. Vi har EIP-utbildad, elektrisk instruerad personal som noga följer varje billeverantörs råd och krav på säkerhet, säger Emil Gustavsson. Hos Jämtlandet, som hanterar plåtskador, har personalen gått elhybridsutbildningar. Även de följer de olika biltillverkarnas anvisningar. Om bilarna måste göras strömlösa köper de in den tjänsten av respektive auktoriserad bilfirma. Det de lokala bilverkstäderna som arbetar med el- och hybridbilar påpekar är säkerheten. El- och hybridbilar är säkra att köra men om det uppstår en mekanisk skada eller fel på högvoltsystemet ska man som lekman absolut inte röra något utan omgående ta kontakt med sin bilverkstad. Inte röra – bara köra. Agneta Johansson redaktionen@fixmedia.se Det är enkelt. Det är nya Toyota Yaris Hybrid. SISTA CHANSEN, VINTERHJUL INGÅR! (Detta är en lokal kampanj, gäller ej Flex Privatleasing) Vinterkampanj Yaris Hybrid Active med komfortpaket Pris från: 204.900 kr * (ord. pris från 214.900 kr) Flex Privatleasing ink service från: 2.645 kr/mån ** I GENOMSNITT AV KÖRTIDEN PÅ EL LÅG 50 % FRÅN 360 KR/ÅR FORDONSSKATT BRÄNSLEFÖRBRUKNING 3,8-4,3 87-98 L/100 KM CO² G/KM FLEX PRIVATLEASING MED 1.500 MIL/ÅR TRYGGHET MED FAST RÄNTA FLEX PRIVATLEASING Maria Björn Christofer Peter Mats * Kampanjpriserna gäller t.o.m. 31 mars 2021 och kan inte kombineras med avtal och övriga rabatter. Erbjudandet gäller Active med komfortpaket, Active Plus, Style & Premiere Edition. Kampanjpris är ett rek. ca-pris från generalagent, lokala avvikelser kan förekomma. Med reservation för avvikelser, prisändringar och tryckfel. Bilarna på bilderna kan vara extrautrustade. ** Finansiering via Toyota Financial Services: exempel med Flex Privatleasing, månadskostnad inkl. service, baserad på fast ränta, 36 månader, 4500 mil, och garanterat restvärde. Övermil (8 kr/mil) och skador utöver normalt slitage debiteras vid återlämning av bilen. Uppläggnings- och aviavgift samt skatt och avgifter från Transportstyrelsen tillkommer. Med reservation för ev. tryckfel och prisändringar. Erbjudandet giltigt tom 31 mars 2021. Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp vid blandad körning. Miljöklass Euro 6. Priserna är rek. ca-pris från generalagent, lokala avvikelser kan förekomma. Uppmätt genomsnittlig andel eldrift av total körtid i normal körning i stads- och tätortstrafik. Med reservation för avvikelser, prisändringar och tryckfel. Bilarna på bilderna kan vara extrautrustade med tillval som inte finns i Sverige.