Framtidens Broar 1
Nu pågår arbetet med att justera brons höjd. FOTO
: JOHN LÖFGREN/TRAFIKVERKET Arbetet med att rusta upp den 330 meter långa Strömsundsbron har varit relativt komplext F 34 ör att höja Strömsundsbrons bärighetsklass kommer Trafikverkets entreprenörer, som upphandlas inom kort, att åtgärda nitförband och ståldetaljer under bron, montera räcken mellan gångoch cykelväg och vägbana, byta ut nio fogar samt förbättra övergångskonstruktionerna, alltså anslutningarna mot vägen, på båda sidor av bron. Under hösten 2023 pågår arbetet Under 2024 och 2025 väntar arbeten som ska höja Strömsundsbrons bärighetsklass. FOTO: JOHN LÖFGREN/ TRAFIKVERKET med att justera höjden på bron så den rör sig som den ska. Det görs för att undvika följdskador. Justeringen av brons höjd genomförs genom att ändra kablarnas längd längst ner vid infästningen till bron. Komplexa tekniska förutsättningar Arbetet med att rusta upp den 330 meter långa Strömsundsbron, som stod klar 1956, är och har varit relativt komplext med tanke på att det är en snedkabelbro, en brotyp där brobanan är direkt förbunden med pyloner genom sneda kablar eller stag. Projekteringsfasen som föregick själva kabelbytet var därför lång och omfattande, med brospecialister från såväl Svevia som Trafikverket inkopplade. Entreprenören Svevias arbete med att byta ut de 60 delkablarna inleddes hösten 2021 och arbetet har varit intensivt med sjudagarsveckor. n FRAMTIDENS BROAR F 2023