Framtidens Broar 1
en förare som sitter inne i kranen. En handledare
finns på plats för att ge anvisningar. Placeras noggrant Kranbommen, som används för att lyfta broelementen, sträcker sig imponerande 84 meter. Med en kapacitet på 329 ton vid 58 meters avstånd från mittkranen till lyften kommer den att säkerställa att Randklevbrons mittsektion placeras noggrant. Kranen hyrdes av BMS Heavy Cranes AS, och Crane Norway kommer att vara ansvariga för installaFRAMTIDENS BROAR F 2023 tionen och lyfta broelementen från ån. - När vi har lyft upp broelementen på land kommer vi att noggrant undersöka de två takstolarna för eventuella skador. Vi har skapat ett speciellt område vid älven där arbetet kommer att utföras så att vi kan reparera dem effektivt och säkert, säger Bjurstrøm. Randklevbron, söder om Ringebu, drabbades av omfattande skador under extrema väderförhållanden. De höga vattenflödena i Gudbrandsdalslågen ledde till att ett av brofundamenten kollapsade och två broelement föll i ån. Gäller att öppna trafiken snabbt - Vi arbetar intensivt för att återställa broförbindelsen över floden så att vi snabbt kan återuppta trafik på Dovrebanen. Genom att eventuellt återanvända broelementen, bygga en ny grund och placera broelementen tillbaka på plats, kommer det att ta kortare tid att öppna upp Dovrebanen för genomfartstrafik, jämfört med att bygga en helt ny bro, säger Bjurstrøm. Källa: Bane NOR 45