Framtidens Broar 1
Norska megakranen klar för lyftoperation vid Rand
klevbron i Gudbrandsdalen Nu är allt redo för att lyfta gigantiska broelement ur Gudbrandsdalslågen. Arbetet med att installera megakranen har nyligen slutförts. AV MARKKU BJÖRKMAN L 44 everantören av denna imponerande kran, BMS Heavy Cranes AS, har framgångsrikt genomfört installationen, med över 80 lastbilar som transporterade krandelarna till platsen. Under vecka 44 kommer broelementen till Randklevbron att lyftas från Gudbrandsdalslågen och placeras på land. Massiv lyftoperation - Vi förbereder nu för lyftoperationen av de två massiva broelementen, vardera vägande 270 ton. Detta är nästa steg för att säkerställa att människor kan åka tåg miljövänligt genom Gudbrandsdalen igen. För att göra detta har vi anlitat en imponerande kran från Danmark, eftersom det inte finns tillräckligt stora kranar för en sådan operation i Norge, säger Eivind Bjurstrøm, järnvägsdirektör på Bane NOR. Den stora kranen anlände nyligen till Ormsundskajen i Oslos hamn med lastfartyget Wilson Flew IV. Leverantören var baserad i Danmark, och kranen transporterades till Oslo med båt. Arbetet med att lossa båten inMegakranen är installerad vid Randklevbron. FOTO: ANDREW JØRGENSEN, BANE NOR leddes den 19 oktober, och de första krandelarna nådde Ringebu dagen därpå. Mer än 80 lastbilar har transporterat krandelar från Oslo till Ringebu, och den sista lastbilen anlände i söndags. Kranen som används är en imponerande Liebherr LR 11350 med en lyftkapacitet på 1350 ton. Megakranen består av flera delar och transporteras på lastbilar till Ringebu. Där kommer den att monteras och placeras i Gudbrandsdalslågen för att lyfta upp broelementen på land. Denna mäktiga kran har en totalvikt på cirka 1450 ton och styrs av FRAMTIDENS BROAR F 2023