Fokus Solskydd 1
INTER V JU Tobias Strandberg sälj & marknadsansva
rig på KD Solskydd AB Tobias Strandberg, sälj & marknadsansvarig på KD Solskydd AB, är en av många i solskyddsbranschen som arbetar för att minska mängden energi som förbrukas i fastigheter. Det är viktigt att den gröna utvecklingen fortsätter, men det behövs också komplement såsom solskydd, säger Tomas Andersson, vd för Enyroom AB KD Solskydd producerar och äger varumärket StyRa®. Företaget tillverkar dynamiska (rörliga) solskydd som markiser, persienner och rullgardiner för insidan och utsidan av huset. Tillverkning i Degerfors, med återförsäljarnät över hela Sverige. På vilket sätt har solskyddsbranschen möjlighet att bidra till en positiv samhällsutveckling? – Vi är en framtidsbransch, eftersom vi arbetar med produkter som är bra för människors hälsa och bra ur ett energiperspektiv. Ljuset påverkar oss människor; vi behöver rätt form av dagsljus, för att arbeta, vila och så vidare. Om det blir för varmt inne på grund av värmeinsläpp från solen mår vi inte heller bra. Hur ser ditt företag på samhällsrollen? Och hur agerar företaget och du utifrån det? - Att vara en aktör som producerar lokalt för den svenska marknaden är någonting vi vill fortsätta med. Vi vet hur det svenska klimatet är och vi konstruerar våra produkter utifrån svenska förhållanden. Resultatet blir solskydd som gagnar den svenska marknaden. Vi är också stolta över att jobba med miljödiplomeringar. Hur ser framtiden ut för solskyddsbranschen, tror du, särskilt med tanke på de utmaningar som byggbranschen har när det gäller kompetensförsörjning? – Möjligheterna att kunna kontrollera bländning, energi och välmående och få ner byggnaders utsläpp av koldioxid bara ökar. Men solskyddsbranschen har utmaningar med att sprida den information som vi sitter på eftersom vi är en förhållandevis liten bransch jämfört med glas- och AC-branschen. Det handlar om att stärka kompetensen kring marknadsföring. Dynamiskt solskydd är så mycket mer än en markis att sitta under. Hur tänker du kring innovation, nytänkande och framtida branschmöjligheter? – Jag tror att solskyddsbranschen är i sin linda och det är väldigt spännande. Antalet tekniska parametrar som kan utvecklas är enormt många. I år lanserar vi en självförsörjande markis som drivs av en egen solcells-panel. Nya innovationer testas hela tiden, där Zip Screens är ett lysande exempel på förändring av vår bransch genom uppfinningen av en ännu mer användbar produkt, i det här fallet en vindsäker markis som går vertikalt med fönstret. Vilka är de största utmaningarna för solskyddsbranschen på fem till tio års sikt? – Det är som sagt att nå ut och öka medvetenheten om fördelarna med att aktivt stoppa värmen innan den kommer in. Här har också arkitekterna en stor roll att spela. u Vintertid kan besparingar på upp till 50 procent göras genom att fönsterdelen isoleras med solskyddslösningar. 45 FOKUS SOLSKYDD 2024