Fokus Solskydd 1
INTER V JU Angélica Lickeewicz vd på Skånsk Fönst
ermiljöAB Att undvika värmeförluster och samtidigt hålla värme som inte behövs ute sparar energi, säger Angélica Lickiewicz, vd för Skånsk Fönstermiljö AB. Angélica Lickiewicz, vd för Skånsk Fönstermiljö AB Skånsk Fönstermiljö har funnits sedan år 2000 och verkar på den skånska marknaden. Rådgör, säljer, servar och installerar solskydd. Riktar sig särskilt till arkitekter och fastighetsägare. På vilket sätt har solskyddsbranschen möjlighet att bidra till en positiv samhällsutveckling? – Jag tycker att vi bidrar hela tiden. Solskydd är en investering i en klimatsmart handling. Ibland behövs en liten kris innan vi blir anlitade. När energipriset var skyhögt förra året fick vi många frågor om hur man kan minska kallras. I grund och botten handlar det om kunskap och den vill vi på Skånsk Fönstermiljö förmedla redan i det föreskrivande ledet – det går att få snygga, smarta produkter och klimatskydd som kan styras efter behov. Hur du ser ditt företag på samhällsrollen? Och hur agerar företaget och du utifrån det? - Vår roll är att se till att människor mår bra och kan verka i de fastigheter som vi installerar solskydd på. Alla behöver dagsljus och utkik men måste samtidigt skyddas mot värme och bländning i vardagen. Solskydden är ofta helt nödvändiga för att skapa behagliga inomhusmiljöer. På skolor fyller solskydden en viktig funktion för lärmiljön eftersom de kan bidra med ljudabsorbering och avskärmning. Solskydd är alltså en viktig komponent i hållbara fastigheter och en energieffektiv lösning. Hur ser framtiden ut för solskyddsbranschen, tror du, särskilt med tanke på de utmaningar som byggbranschen har när det gäller kompetensförsörjning? – Fastighetsbranschen står inför stora utmaningar att bli mer hållbar och intresset för att certifiera sina fastigheter på olika sätt har aldrig varit större. På så sätt ligger solskydden otroligt bra till och det kommer att vara viktigt för oss att kunna möta detta. Vårt företag har nyligen anställt en entreprenadingenjör för att bättre kunna serva våra kunder med rätt kunskap. Jag tror att man behöver den kompetensen för framgång. Så framtiden ser oerhört positiv ut – solskydden kan göra så mycket för hållbarheten med en relativt liten investering. Hur tänker du kring innovation, nytänkande och framtida branschmöjligheter? – Ja, jag tänker att det bara kan bli bättre. Solskyddsprodukter har aldrig varit hetare än nu och vi måste våga satsa framåt. Mycket händer just nu vad gäller automatisering och design. Produkttillverkarna har börjat 46 FOKUS SOLSKYDD 2024