Lera 1
Lera SKÄRVOR 2022 års trender, filminspirerat kafé
och marmorimitation på sandfärgad platta.
Lera LEKFULL ESKAPISM På restaurangen i Dublin bla
ndas rosa lekfullhet med stilrena plattor
Lera PORTRÄTTET Anna Lerinder utforskar keramikens
gränser och slutar aldrig fascineras av dess yta
PORTRÄTT: ANNA LERINDER U Projektet Moving Along
glimrar fint på ett bostadshus i Axelsberg utanför Stockholm. Q Vita reliefer i keramik pryder entrén på Jakobsgatan i Stockholm. E Södersjukhusets entré har havsskimrande plattor på väggen. TRE PROJEKT ■ Södersjukhuset. Anna Lerinders utsmyckning av sjukhusentrén är inspirerad av en böljande havsyta. Keramiska plattor pryder en stor volym och gestaltningen har fått stor positiv uppmärksamhet. ■ Axelsberg. Keramiken på bostadshusets fasad skimrar i olika nyanser. Gestaltningens namn är Moving Along och den sträcker sig som en lång böljande rörelse över ett helt bostadskvarter. ■ Jakobsgatan. I entrén till ett bostadshus har Anna Lerinder utforskat hur ljuset speglar sig på de vita plattorna under dagen. Utmärkande reliefer ger struktur och ett starkt visuellt avtryck på en annars rätt anonym plats. Denna arbetsprocess slutade med att Anna och hennes kollegor gjorde allt tegel själva, det vill säga hundra kvadrat material gjorda i gipsformar, skapade under den varmaste av somrar 2018, i ateljén i Gustavsberg. – Ja, jösses, jag hade inte koll på hur mycket hundra kvadrat är att göra och att förvara. Det tog tid och plats kan jag lova. Samtidigt är det precis så att jobba med hantverk. Man måste vara kreativ runt själva produktionen, då det inte är säkert att det man vill uppnå någonsin har gjorts tidigare. Det är ett evigt utforskande och ett tidskrävande prövande hela tiden. OCH ARBETET med Sickla tunnelbanestation är just ett sådant utforskande. Under arbetsnamnet Utblick och riktning har Anna Lerinder tagit sig an ett gigantiskt projekt med en byggtid på hela tio år. 2030 är invigningen planerad. – Det är med skräckblandad förtjusning som man närmar sig ett sådant här uppdrag. Min tanke ” HUR FÅR JAG EN STOR KAKLAD YTA ATT RÖRA PÅ SIG OCH VAD HÄNDER MED LJUSET UNDER DAGEN?” ANNA LERINDER, FORMGIVARE 18 är att jobba med ett slags fortsättning av det jag har gjort tidigare: Ytornas skiftande egenskaper och att använda mig av ljuset. Det är väldigt speciellt att arbeta med tusen kvadrat som till största del är under mark. Jag vill med hjälp av keramiken få till en taktil yta där det händer något, glasyren och plattorna blir tillsammans den mänskliga handens avtryck, något som är viktigt att ha med sig när materialet ska appliceras över en sådan stor yta. Och det är också byggkeramikens största fördel. Den ger något extra till den som befinner sig i miljön. Att arbetet spänner över ett decennium är en utmaning. Jag kan vilja vidare innan jag har avslutat och i arbetet med tunnelbanan måste man hålla kvar vid sin vision under en så lång tid. FÖRUTOM tunnelbanearbetet vill Anna Lerinder framåt gärna arbeta med att föra in byggkeramik i våra bostadsområden. – Ja, hur roligt vore det inte att tillsammans med en arkitekt få jobba med gestaltning över en hel miljö. Portar, utemiljöer – få in keramiken och plattorna över ett helt bostadsområde. Det skulle vara så inspirerande och roligt. Lera i sig har så många olika dimensioner och du kan uppnå så många upplevelser med ytan. Jag blir aldrig färdig med att utforska materialets gränser. ■ LERA #2 2021 FOTO: ÅKE E: SON LINDMAN
Lera KAKELSPANING Stylisten Josefin Tolstoy om vår
längtan efter det taktila och efter ting som ger avtry
Lera FORM OCH TEKNIK Vi tittar närmare på digitala
screentryck på keramiska plattor.
Lera MODERNT SAKRALT När den äldre kyrkan i Norge
brann ner ersattes den med en skinande ny i keramik
Lera FYRA SKAPELSER I PASTELL Varma nyanser i past
ell ger en inbjudande känsla. Vi listar de mest inspire
Lera KERAMIK SOM INREDNING Allt fler arkitekter an
vänder keramik på kreativa sätt som en del av inredning
Lera KAKELDETALJEN Glaserade plattor som likt tjoc
ka penseldrag skapar rum i rummet hos restaurangen Pukk
Lera 42 KRÖNIKAN Kreatören Cilla Ramnek älskar att
konstruera mönster och använder keramik som en av bygg