Lera 1
Lera SKÄRVOR 2022 års trender, filminspirerat kafé
och marmorimitation på sandfärgad platta.
Lera LEKFULL ESKAPISM På restaurangen i Dublin bla
ndas rosa lekfullhet med stilrena plattor
Lera PORTRÄTTET Anna Lerinder utforskar keramikens
gränser och slutar aldrig fascineras av dess yta
Lera KAKELSPANING Stylisten Josefin Tolstoy om vår
längtan efter det taktila och efter ting som ger avtry
Lera FORM OCH TEKNIK Vi tittar närmare på digitala
screentryck på keramiska plattor. FORM & TEKNIK U Det är olika skiftningar i varje keramisk skiva med naturstenskänsla. Bild på plattan Runö, en varmgrå granitkeramik med kalkstensutseende i matt yta. KERAMIK MED STENKÄNSLA Keramiska skivor med naturstenskänsla växer sig allt starkare som det självklara valet hos den medvetna konsumenten. Rickard Olsson är vd på Kakelimporten och han förklarar hur plattorna görs och dess främsta fördelar. Text MOA SAMUELSSON Foto BRICMATE/KAKELIMPORTEN I TAKT MED att vi blivit allt mer medvetna om att de material vi köper ska hålla så länge som möjligt har intresset för keramiska skivor med digitala tryck, även kallat kakel och klinker i sten- och marmorkänsla, också ökat. Rickard Olsson är vd på Kakelimporten, ett av Skandinaviens största agenturföretag inom byggkeramik, och han ger sin syn på varför allt fl er väljer en keramisk skiva framför ett annat alternativ. – Digital printing har de senaste året utvecklats så pass mycket att det knappt går att se skillnad på en naturstensskiva och en keramisk med naturstenskänsla. En keramisk skiva har också en betydligt bättre reptålighet, du kan tappa i stort sett vad som helst på den utan att den går sönder eller Rickard Olsson, vd Kakelimporten repas och de är även betydligt lättare att hantera för plattsättaren. Själva produktionen av en platta med digitalt tryck består av tre delar. Framställningen av fotot, överföringen av fotot till skivan och sedan ska skivan brännas i ugn. – Vi letar hela tiden efter olika sten- och marmortyper och när vi hittar något fi nt köper vi på oss fl era kvadratmeter som vi sedan fotograferar av i en stor scanner. Det man eftersträvar är att bilden ska ha så många ”faces” som möjligt, det vill säga skiftningar, för att den ska se så naturtrogen ut som möjligt. De plattor vi är producenter för har 36 faces i storlek 60 x 60 centimeter. Det är olika skiftningar i varje platta och ingen ska vara den andra lik. EFTER ATT BILDEN är färdig skjuts den över på skivan och bränns i en 1 400 grader varm ugn i cirka en halvtimme. De keramiska skivorna görs än så länge i tjocklek från 6 till 20 millimeter och det största måttet är 160 x 320 centimeter och all produktion sker utanför Sverige. – Nästa steg i den här produktens utveckling är att göra större skivor. Jag skulle gärna också se att fl er återförsäljare visar upp de stora plattorna mer i showrooms och butiker. När man står framför en keramisk skiva och ser både hur fi n den är och hur hård ytan är förstår man materialets möjligheter på riktigt. ■ 24 LERA #2 2021
Lera MODERNT SAKRALT När den äldre kyrkan i Norge
brann ner ersattes den med en skinande ny i keramik
Lera FYRA SKAPELSER I PASTELL Varma nyanser i past
ell ger en inbjudande känsla. Vi listar de mest inspire
Lera KERAMIK SOM INREDNING Allt fler arkitekter an
vänder keramik på kreativa sätt som en del av inredning
Lera KAKELDETALJEN Glaserade plattor som likt tjoc
ka penseldrag skapar rum i rummet hos restaurangen Pukk
Lera 42 KRÖNIKAN Kreatören Cilla Ramnek älskar att
konstruera mönster och använder keramik som en av bygg