Köldkammartest av Kabe Van 1
DET TAR TID INNAN VÄRMERIDÅER TEMPERATUREN STABIL
ISERAS Under vårt test hade bilen stått i kammaren mindre än ett dygn. Under denna tid kyldes bilen först ner och sedan värmdes den upp. Men hela bilen värmdes inte upp. Det tar längre tid för allt ombord att nå 20°C. Betydligt längre än det tar för luften vid sittgruppen att nå denna temperatur. Efter ytterligare ett dygn var hela bilen uppvärmd. Då ser värdena ut så här. Den varma bilen gör att kammaren håller -14°C istället för de 15°C som den ställts in på. Inne i bilen är det nu hela 26°C vid sittgruppen. Energiförbrukningen per grad är nu nere på 71 W/°C Bilen är alltså precis lika energieffektiv/välisolerad som Kabes övriga husbilar när den väl fått värmas upp ordentligt. Som när man använder den. Elpatronen går fortfarande på full effekt, strax under 3 kW. Så temperaturen inne är högre än vad som är önskvärt. Men för att få jämförbara och beräkningsbara siffror sänker man inte effekten under testet. Du som använder bilen kommer inte köra lika hårt med värmaren. Så här testar sällan husbilsfabrikanter. De har inte egna köldkammare och det är dyrt att hyra in sig. Men att testa under lång tid ger mer korrekta värden. Ännu en anledning att inte fästa så stor vikt vid DIN/SS-EN 1646-1. I mina samtal med Kabe under utvecklingen av bilen påtalade jag att en av skåpbilens akilleshälar vintertid är den stora skjutdörren och att man är tvungen att öppna båda bakdörrarna för att skifta gasolflaska. Det försvinner helt enkelt mycket värme när man öppnar så stora dörrar. Man kan ju använda framdörrarna. Men det betyder att snurra framstolen varje gång och dessutom kämpa med det ineller utvändiga isolertäcket. Lösningen blev att placera fläktkonvektorer vid dörrarna. Som aktiveras när man öppnar och sedan går en stund efter att man stängt. Som en värmeridå på ett varuhus. Eftersom bilen har dubbelgolv får man plats med denna lösning. En lösning man är helt ensamma om på marknaden. Westfalia Columbus har en liknande lösning vid sittgruppen, men inte för bakdörrarna. I köldkammaren kunde vi inte testa funktionen. För då skulle vi inte få korrekta värden angående bilens energieffektivitet. Men vi återkommer efter att ha testat under fältmässiga förhållanden. Värmeridån vid skjutdörren På en skärm kan man följa testet i realtid. Kurvorna visar yttertemp, innertemp fram och bak samt strålningskyla. Det tar ett tag att få stabila värden. Det har att göra med att olika material kyls ner och värms upp olika fort. Det är först när allt ombord nått en stabil temperatur som man kan börja dra slutsatser. Värmeridån vid bakdörrarna HUSBILEN 1/20 45