Framtidens Industri 1
ENER GI Projekt ska utröna bästa tekniken för sto
rskalig återvinning av litiumjonbatterier Stororder på svenska ellastbilen Volta Zero Den helelektriska Volta Zero har en räckvidd på 15-20 mil per laddning. Foto: pressbild Storskalig återvinning av litiumjonbatterier. Foto: iVl sVenska miljöinstitUtet Antalet elfordon ökar snabbt och inom några år kommer det att finnas en mängd uttjänta batterier på marknaden. I projektet Eliminate ska IVL tillsammans med Chalmers och Stellenbosch universitet i Sydafrika titta på återvinning av litiumjonbatterier för att se vilken teknik som är bäst ur miljö- och marknadsperspektiv. – De elbilsbatterier som används idag kommer att vara uttjänta om fem-tio år och vid 2030 kan vi vänta oss början på en stor våg av uttjänta batterier. Då gäller det att vi har väl fungerande återvinning på plats så att vi kan ta vara på alla värdefulla metaller som ingår i dessa batterier, säger Lisbeth Dahllöf på IVL Svenska Miljöinstitutet. Fram till i dag har mycket få batterier från elbilar och elbussar samlats in. Det, tillsammans med komplicerad konstruktion och ett relativt lågt råvarupris, har gjort att det saknats incitament för storskalig återvinning av litiumjonbatterier. Men det är nu på väg att ändras. De kommande decennierna är ett stort inflöde av begagnade batterier att vänta. Enligt en tidigare IVL-rapport kommer runt 50 000 enheter i Norden att nå slutet av sin livslängd år 2030. – Med tanke på de batterifabriker som planeras är det viktigt att redan nu få fram återvinningstekniker som kan utvecklas vidare för storskalighet. Vad som är den optimala återvinningstekniken, med hög återvinningsgrad av alla metaller och sett till både miljöpåverkan och resursåtgång, kan skilja sig åt mellan olika länder och deras olika förutsättningar, säger Erik Emilsson på IVL. Syftet med Eliminate är att utvärdera olika återvinningstekniker för att se vilken process som har lägst miljöpåverkan och fungerar bäst på den europeiska och sydafrikanska marknaden. Teknikerna kommer att utvärderas genom livscykelanalys som IVL genomför. Projektet kommer även att göra materialflödesanalyser för att se till exempel hur insamling och transport ska fungera och var det ur ett resursperspektiv är bäst att etablera nya återvinningsanläggningar. – Det övergripande målet är att vi genom det här arbetet ska kunna ge råd om den bästa vägen framåt för batteriåtervinning. De mest genomförbara teknikerna kommer att väljas ut för att se hur de kan optimeras utifrån miljöperspektiv, resursförbrukning och kostnadsmässigt, säger Erik Emilsson. Projektet startade i december 2020 och pågår tre år. Det leds av universitetet Stellenbosch i Sydafrika och utförs i samarbete med IVL, Chalmers, Karadeniz tekniska universitet i Turkiet och återvinningsföretaget Exitcom Recycling. Källa: IVL Svenska Miljöinstitutet u 42 FRAMTIDENS INDUSTRI Volta Trucks har tidigare lyckats kroka upp flera stora aktörer som potentiella kunder, däribland Bring i Sverige och Posten i Norge som testar Volta Zero, men hittills har ingen lagt en beställning i samma storleksordning som franska Petit Forestier. Vi är överväldigade och väldigt glada. Vi tror att det är den största affären hittills i Europa inom segmentet stora elektriska fordon, säger Volta Trucks brittiske vd Rob Fowler. Volta Trucks satsar i huvudsak på att sälja lastbilar i storstäder som London och Paris. Den franska huvudstaden är särskilt intressant eftersom den förbjuder dieseldrivna lastbilar i innerstaden från och med 2024. Regleringar kring dieselfordon i London och Paris närmar sig mycket snabbt. Det är såklart där som vi ser en väldigt stor efterfrågan från vår kundbas, säger Fowler. De första lastbilarna ska börja tillverkas i slutet av 2022. Det är ännu inte klart i vilket land som tillverkningen ska ske, men det lutar åt Storbritannien eftersom ingenjörerna är baserade där, enligt Fowler. Volta Trucks vill inte svara på vad Volta Zero säljs för, eller hur många lastbilar som bolaget har sålt sammanlagt. Vi ligger fortfarande i förhandlingar med flera stora kunder, så vi har valt att inte gå ut med siffran, säger Fowler. Källa. TT u