Årsredovisning 2020 1
Årsredovisning 2020 VD har ordet
Årsredovisning 2020 Ledningsgrupp
Årsredovisning 2020 Styrelse & revisorer
Årsredovisning 2020 Förvaltningsberättelse
Årsredovisning 2020 Miljöredovisning
Årsredovisning 2020 Ekonomi och verksamhet
137TOMMA LÄGENHETER Uthyrning, kunder och kommuni
kation Antalet tomma lägenheter var vid årets slut 137, vilket motsvarar 3,46 % av beståndet. Det är en rejäl ökning av vakansgraden jämfört med året innan. Den största anledningen till de ökade vakanserna är tomställandet av Hedhamregatan 1 och Kilbygatan 6 inför kommande upprustningar. En del av de vakanta lägenheterna har varit tomställda på grund av reparationer av skador. I Kilafors och Arbrå finns lediga lägenheter för direktuthyrning och i Bollnäs är det måttlig till lång väntetid beroende på läge och område. Hyresbortfallet för outhyrda lägenheter och lokaler uppgick till totalt 9,6 mkr vilket är ca 4,6 mkr högre än föregående år. 3,46 % AV BESTÅNDET 9,6 MKR HYRESBORTFALL Vakanser, % Bolaget strävar efter ett öppet arbetssätt där man tillsammans med hyresgästerna och ägaren bygger Bollnäs. Utöver medarbetarnas dagliga kommunikation med hyresgästerna tillkommer även aktiviteter för boinflytande genom regelbundna möten med hyresgästerna ute i bostadsområdena. Representanter från bolaget brukar vanligtvis under året bli inbjuden till informationsträffar hos Aktivitetscentrum och SFI men omständigheterna kring covid-19 i år har gjort att dessa tillställningar i huvudsak hållits online. Bolaget har samarbetsavtal med föreningar i kommunen där Bollnäs Bandy, Arbrå Handbollsklubb, Bollnäs Ishockeysällskap, Bollnäskurd IF, Bollnäs Ridsällskap, Bollnäsdraget 28 och Ångbåtssällskapet är några av föreningarna. De hjälper bolaget att bära fram varumärket och ser till att spännande underhållning med lokal förankring kan bjudas till bolagets hyresgäster. Bollnäs Bostäder har haft som tradition att under en vecka i augusti genomföra en sommarlovsaktivitet för alla barn mellan 7-12 år. Detta i ett fint samarbete med Bollnäs GIF Fotbollsförening. P.g.a. den rådande pandemin fick denna aktivitet i år ställas in. Bolagets nyproduktion ställer fortsatt stora krav på en god marknadskommunikation där varje enskilt projekt synliggörs på företagets hemsida, i annonser och i trycksaker. Övergripande marknadskommunikation med befintliga hyresgäster och 4,0 3,5 3,0 2,5 2,0 1,5 1,0 0,5 0,0 andra målgrupper sker genom webbplatsen där antalet besökare har ökat under flera år, via Facebook och genom hyresgästtidningen BoBladet som ges ut två gånger per år. I Bobladet finner läsarna en hel del om vad som pågår i företaget och dess närhet. Det finns även möjlighet att tävla om olika vinster, bland annat en ångbåtstur på Varpen och biljetter till olika evenemang. 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Årsredovisning 2020 Förslag till vinstdisposition
Årsredovisning 2020 Flerårsöversikt
Årsredovisning 2020 Resultaträkning
Årsredovisning 2020 Balansräkning
Årsredovisning 2020 Kassaflödesanalys
Årsredovisning 2020 Förändringar i eget kapital
Årsredovisning 2020 Redovisningsprinciper & tilläg
gsupplysningar
Årsredovisning 2020 Noter
Årsredovisning 2020 Underskrifter
Årsredovisning 2020 Revisionsberättelse
Årsredovisning 2020 Granskningsutlåtande