Nya Dimensioner 1
Nya Dimensioner HÖSTEN – JA ELLER NEJ? LEDARE
Nya Dimensioner Q2: STARKT RESULTAT FÖR BE, STÅLBY
GGNADSDAGEN 2021
Nya Dimensioner VARUDEKLARERAR FÖR MILJÖN
Nya Dimensioner EN STÅLBRO TILL FRAMTIDENS BOENDE
” Tillverkningstiden för varje bro ligger på omkr
ing sju veckor.” Peter Nilsson Toleranserna för den här bron ligger på fyra millimeter, berättar Peter Nilsson. Det nya bostadsområdet, Inre hamnen, är alltså beläget vid Motala ström, ett stenkast från Norrköpings centrum och ligger delvis på två konstgjorda öar som förbinds med fastlandet med hjälp av broar. TRETUSEN BOSTÄDER På Norrköpings kommuns hemsida står det att läsa att området beräknas vara helt klart 2028, att det byggs ut etappvis och att det när det är klart kommer att rymma omkring 3000 bostäder. Just nu pågår arbetet med infrastrukturen, bland annat kanaler, kajer, gator och broar. Utöver bostäder, skolor, butiker och kontor, planeras promenadstråk, parker och även badplatser. I Saltängens uppdrag ingår att bygga åtta broar. Sex av dessa är så kallade vägbroar, de två övriga är gång- och cykelbroar. Broarna tillverkas i Saltängens egna lokaler, som delvis fått byggas om för att kunna rymma de skrymmande objekten. Bland annat har portarna fått breddas. Tillverkningstiden för varje bro ligger på omkring sju veckor, berättar Peter Nilsson. NUMMER TRE I ORDNINGEN Den aktuella bron är nummer tre i ordningen. Det är en vägbro som i framtiden ska kunna bära både personbilar och tyngre trafik som lastbilar, sopbilar och räddningsbilar. Så fort markarbetena runt bron är klara och den gjutits in i betongen vid kajen kommer den att börja användas för byggtrafik, berättar Peter Nilsson vidare. Han och hans kollegor från Saltängen har varit på plats sedan klockan sju på morgonen. Tillsammans med bland annat utsättaren Johan Landin och NCC:s platschef Mohammed Ali har de finslipat de sista detaljerna. Själva lyftet tar inte så långt tid, det handlar om tio, kanske femton minuter. Det är justeringarna som är tidskrävande, berättar Peter Nilsson när han tar en kort lunchpaus några timmar senare. Som projektledare har han ett speciellt ansvar för att allt klaffar en dag som denna, och han räknar med att få stanna kvar till sen eftermiddag – förmodligen kväll. Det finns många utmaningar vid tillverkning av broar, konstaterar han. Kraven är höga och handlar om allt från dokumentation och tester till toleranser och materialegenskaper. Peter Nilsson ser till att bron hamnar rät t. 18 NYA DIMENSIONER
Nya Dimensioner BE FÖRSTÄRKER SÄLJORGANISATIONEN
Nya Dimensioner ANALYS: FORTSATT STARK EFTERFRÅGAN
Nya Dimensioner VI SES PÅ ELMIA