Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT Trafikverket tar fram nationell transpor
tinfrastrukturplan för 2022-33 Av Peter Höök Riksdagen har fattat beslut om de ekonomiska ramarna för den nationella transportinfrastrukturplaneringen 2022-2033, och regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att ta fram en nationell transportinfrastrukturplan. Direktivet anger centrala utgångspunkter för Trafikverkets planrevideringsarbete. – Vi kommer nu att analysera direktivet, säger Lennart Kalander, avdelningschef Nationell planering. Riksdagens beslut om regeringens Trafikverket tar fram nytt planförslag. Foto: Trafikverket infrastrukturproposition, innebär ökade ekonomiska ramar för kommande planperiod. Trafikverket kan samtidigt konstatera att, i likhet med tidigare planrevideringar, efterfrågan på åtgärder överstiger de ekonomiska ramarna. – Men nu ska vi som sagt först analysera direktivet och därefter kommer planrevideringsarbetet att ha sin gång. Då kommer vi att arbeta med prioriteringar, och som alltid kommer det att handla om hårda sådana, säger Lennart Kalander. Innehållet i Trafikverkets planförslag ska redovisas till regeringen 30 november. Planförslaget går samtidigt ut på extern remiss. Remissynpunkter ska lämnas till regeringen senast 28 februari 2022. Regeringen beslutar om innehållet i nationell plan, vilket förväntas ske våren 2022. En 10 kilometer lång järnvägstunnel planeras under Frankfurt am Main Av Markku Björkman En färsk genomförbarhetsstudie visar att nya tunnlar och tunnelbanestationer är tekniskt genomförbara under Frankfurt am Mains skyskrapor. Två underjordiska spår och fyra nya plattformar skapar utrymme för attraktiva tågförbindelser Byggtiden blir cirka tio år. Politiker och myndigheter gav nyligen grönt ljus åt en långdistansjärnvägstunnel i Frankfurt. Metropolen på Main får en efterlängtad järnvägstunnel. De flesta långväga tåg kommer i framtiden att resa till centralstationen 35 meter under jorden och stanna vid den nya centralstationen. Som en genomgående anslutning avlastar tunneln de för närvarande tungt använda markspåren. Detta innebär att passagerare i Frankfurts transportnav blir mer pålitliga och därmed även snabbare och punktligare. Samtidigt kan betydligt fler tåg åka i riktning mot centralstationen.Lokala transporter i Rhen-Main-regionen drar också nytta av det större utbudet. Efter att en studie bekräftat genomförbarheten av tunneln, börjar Deutsche Bahn (DB) nu med konkret planering. - Huvudlinjetunneln är ett annat viktigt inslag i Tysklands trafikomställning, som kommer att förbinda stor - städerna i vårt land var 30:e minut. På grund av den nya tunneln med två underjordiska spår och fyra plattformar När tunneln är färdig kommer ytterligare 250 tåg till om dagen att kunna använda Frankfurts centralstation. Foto: Pixabay ökar vi kapaciteten vid Frankfurt-navet från 1 250 till 1 500 tåg per dag, vilket är en ökning med 20 procent. Vi stärker därmed banan för den brådskande rörligheten och klimatförändringen i mässtaden Frankfurt och i vårt land, understryker styrelseledamot i Deutsche Bahn Infrastructure Ronald Pofalla. Peter Feldmann, borgmästare i staden Frankfurt am Main betonar att Frankfurt och hela regionen ”sätter kursen för framtiden. Frankfurtborna är stolta över vår långa tradition som internationellt mäss- och handelscentrum. Det centrala läget och den enkla tillgängligheten har alltid varit viktiga framgångsfaktorer för oss.” - Med beslutet till förmån för huvudtunneln expanderar vi ytterligare vårt nav med fler tåg, färre förseningar, färre bilar, färre trafikstockningar, bättre luft. Jag är nöjd med resultatet av förstudien, säger borgmästare Feldmann. NORDISK INFRASTRUKTUR NR 4 2021 • 21