Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT Trafikverket presenterar planerna för du
bbelspårssträckan Dingersjö - Kubikenborg Av Peter Höök Nu presenterar Trafikverket handlingarna för utbyggnaden till dubbelspår på Ostkustbanan, delsträckan Dingersjö - Kubikenborg. Dubbelspårssträckan mellan Dingersjö och Kubikenborg är en av två delsträckor i utbyggnaden av dubbelspår mellan Dingersjö och Sundsvall C. – Sträckan omfattar cirka 10 kilometer dubbelspår med flertalet nya broar och en cirka 900 meter lång tunnel genom berget i Vaple, säger Thomas Gauffin, projektledare på Trafikverket. – Under samrådet berättar vi var järnvägen ska ligga, hur den ska utformas och vilken miljöpåverkan det får, säger Thomas. Samråden gör det möjligt för Trafikverket att inhämta information om förutsättningarna längs sträckan och förbättra föreslagen lösning. Informationen kan exempelvis beröra miljö, landskap, geoteknik, avvattning, trafik och väg. Under september planerar Trafikverket att bjuda in till samråd för den andra delsträckan melDubbelspårssträckan mellan Dingersjö och Kubikenborg är en av två delsträckor i utbyggnaden av dubbelspår mellan Dingersjö och Sundsvall C. Foto: Trafikverket lan Kubikenborg och Sundvall C. Ostkustbanan är en strategiskt viktig länk i Europas godstransportsystem. Godsstråket mellan Mjölby i söder och Haparanda i norr ingår i den Bottniska korridoren som binder samman Sverige, Finland, Norge och Ryssland. Sträckan fungerar som en godspulsåder för råvaror och gods från norra Skandinavien genom Norrland och till södra Sverige och EU. Gotland satsar på att bli först i Sverige med kommersiellt elflyg Av Peter Höök Region Gotland vill att flyg till Gotland blir den första sträckan i Sverige där elflyg i kommersiell trafik blir verklighet. Flygbolaget BRA har konkreta planer för hur det ska genomföras. Inom fem år kan den första elflygslinjen till Gotland vara etablerad förutsatt att tekniken tillåter det. – Gotland är en perfekt första destination för elflyg. Vi behöver ett hållbart sätt att flyga till och från ön. Från regionens sida kommer vi att lägga i alla växlar för att gotlänningar och besökare ska kunna resa snabbt, säkert och hållbart med elflyg till och från ön så snart tekniken finns framme, säger regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius (C). Redan idag finns det elflygplansmodeller som klarar att ta ett mindre antal passagerare, och flera utvecklingsprojekt pågår runt om i världen mot större elflygplan. Flygplanen som kan komma att bli aktuella från 2026 har 19 säten med en räckvidd om cirka 40 mil. Driftskostnaden uppskattas bli jämbördig med dagens flygplan. Sammantaget 28 • NORDISK INFRASTRUKTUR NR 4 2021 Heart Aerospace är ett svensk företag som vill utveckla elflyg för kommersiell drift. Foto:Heart Aerospace skulle detta kunna rita om kartan för hur vi transporterar oss, med nya destinationer till konkurrenskraftiga priser. Region Gotland och BRA kommer inom sina respektive ansvarsområden och befogenheter att arbeta för det gemensamma målet om kommersiell elflygstrafik på Gotland 2026. BRA har tagit fram ett första utkast på hur ett sådant linjenät skulle kunna se ut, med förslag om två elflygplan med bas på Gotland. För Gotlands del skulle, om BRAs planer realiseras, tillgängligheten till och från ön öka kraftigt. Regionen och BRA tittar på eventuella möjligheter att fördjupa samarbetet. – Gotland är en av våra viktigaste marknader där flyget utgör en betydande del för tillgängligheten. Vi har under lång tid erbjudit gotlänningar och fastlänningar ett flexibelt, smidigt och prisvärt resande och har många nöjda kunder. Med elflygets möjligheter kommer vi kunna öka tillgängligheten inte bara till Stockholm, utan till flera orter på fastlandet som inte har några effektiva förbindelser idag, säger Ulrika Matsgård, vd BRA.