Stenkoll 1
tore eliasson i samtal med Urban gustafsson. Vid
en uppföljning, cirka sex månader senare, görs sedan en ny avläsning och resultatet gås igenom med förarna. – Det är framförallt förarnas beteende som förändrats och det är något som långt ifrån alla ens märker av själva. När jag kommer tillbaka efter sex månader och frågar hur föraren upplever det här så brukar de svara att allt är som vanligt. Men något händer med deras körsätt och det syns alltid på siffrorna. Tomgångskörning – Det handlar inte bara bränsleförbränningen, utan även om till exempel tomgångskörning. Det är ju inte ovanligt att förarna varmkör motorn på morgonen eller kör på tomgång när de har rast och det är kallt ute. Det är naturligtvis inte bra för miljön och inte heller för motorn eftersom den inte mår bra av att gå på tomgång. Den är gjord för att driva ett fordon. Eco Operator är en utbildning som inte bara gynnar miljön, ekonomin och maskinslitaget. Även olycksstatistiken ser bättre ut eftersom större medvetenhet gör att man är mer uppmärksam och det ger färre olyckor. Dessutom finns det stora pengar att tjäna för företag som låter sina förare lära sig att köra mer energieffektivt. Och det handlar om stora pengar. Enligt Urban Gustafsson så sparar tio utbildade förare sammanlagt 14–15 liter bränsle per timme. Bara en procents förbättring sparar därför 30 000 kronor i timmen per år för ett företag. Minskad förbrukning – Men jag ser ofta en besparing på 4–5 procent, så det handlar snarare om flera hundra tusen kronor. Och med tanke på att det finns runt 40 000 entreprenadmaskiner i landet, så förstår du att det handlar om väldigt stora summor, säger Urban Gustafsson. ” Skanska är ett av de företag som låter sina förare delta i en liknande utbildning. I en studie där 37 av deras förare blev utbildade kom man fram till att bränsleförbrukningen minskade med fem procent, vilket motsvarar besparingar på över två miljoner kronor och minskade utsläpp med 500 ton koldioxid. Vissa förare minskade sin förbrukning med hela 25 procent. – Huvudsyftet med Eco Operator att sänka bränsleförbrukningen, är minska miljöpåverkan och att sänka kostnaderna. Det är svårt att veta vilket av dessa skäl som väger tyngst för ett företag skäl, men jag tror de flesta är ute efter att sänka sina kostnader. Många gör det också för att vi helt enkelt måste. Inte minst för miljöns skull, menar Urban Gustafsson. n Syftet med metoden är att förarna kan hjälpa till att spara pengar på bränsle och minska underhållskostnaderna.” Urban gustafsson krossordet # 117 21 – tanken med eco operator är att förarna ska lära sig att planera arbetet och att köra rätt, för att på så sätt minska bränsleförbrukningen samt slitaget på maskinen, säger Urban gustafsson.