Byggaren 1
tema byggare syd Företaget Murarn i Mellbystrand
åtar sig dock andra uppdrag än enbart att bygga hus. Att rusta upp gamla hus är något återkommande, en annan specialitet är att bygga till. Flertalet av medarbetarna i företaget är i 40-års åldern. Yngst är Mansour, 25 år. – Mansour är skicklig, säger Håkan Karlsson. Han kom till Sverige som flykting för några år sedan. En ärligt, hårt arbetande kraft i vårt företag, en verklig tillgång i firman. Vad är den största skillnaden i dag som byggare jämfört med förr? – Största skillnaden heter nätet och Google, svarar Håkan Karlsson. Google innebär att många kunder riskerar att ”googla sönder sig”. – Med Google har misstänksamheten ökat, många kunder tar fram så kallade fakta som inte alltid stämmer. Man hämtar in felaktigheter och riskerar försvåra samarbetet med utförare. – Den kunskap de hämtar in kan vara värdefull många gånger, men också destruktiv för samarbetet, om det som hämtas in är helt felaktigt. Vad som sägs och skrivs på nätet är inte alltid så uppbyggligt för ett gott samarbete. Tyvärr. Vad är viktigt som ledare för ett företag ? – Att inte minst vara en god psykolog, säger Håkan Karlsson. Att förstå sina anställda, att tolka allt till det bästa – att förstå att mycket av det som sägs är inte alltid så allvarligt menat – om det nu är något man ogillar. Förståelsen för den andre är viktigt, att vara lyhörd väsentligt. – Att kunna tolka kunden rätt är något man blir bättre på med åren, säger Håkan. Att kunna ta in kundernas önskemål och bistå med egna råd och rekommendationer. Ett bra hus som kunden är riktigt nöjd med är alltid resultatet av ett gott samarbete mellan kund och byggare. Och fritidsintresset ? – Att gå på hockey är något jag och sonen ägnar oss åt, Rögle BK är favoriten. Extra roligt just nu eftersom laget gör bra ifrån sig. – Jag kör crossfit och löptränar för att stärka kroppen. Jag ser till att optimera kroppen med kiropraktik, massage och tränar stenhårt så att jag skall kunna sköta Fotnot Rögle BK:s historia sträcker sig över många decennier. Klubbens officiella födelsedatum är 18 december 1932 då man valde klubbens första styrelse. Men då hade entusiaster spelat bandy på naturisarna sedan 1921. I närmare 20 år spelades det bara bandy, men den 22 januari 1951 spelade Rögle sin första hockeymatch och 1958 tog man sin första titel, DM. Klubbens första storhetstid var på 60-talet i samband med Gösta ”Pollenkungen” Carlssons engagemang i klubben. Vegeholms Isstadion invigdes 1963 och en rad storstjärnor värvades till klubben som gick upp i högsta serien och spelade där i tre säsonger. Håkans erfarenhet som företagare 1. Hur hitta kunder? Det goda ryktet gör att firman har kunder. Kunder hör av sig. Varje hantverkare som jobbat in ett gott rykte har alltid erfarenhet av kunder som hört av sig och beställt jobb. Att erhålla kunder genom att prisa sig in på en marknad är ingen god strategi. Om en firma så småningom går i konkurs kan detta vara orsaken till konkursen. Företaget har inte lyckats ta betalt för sina jobb. Rätt betalning är avgörande för en firmas goda fortlevnad. 2. Hur fördelas kostnaderna ? Att ha förmågan som företag att leverera det som kunden verkligen vill ha, är avgörande för ett företag. Om kunden endast vill ha ”tak över huvudet” säger Håkan, är det många som kan leverera. – Ett förtroende mellan beställare och hantverkare är avgörande för ett gott samarbete. – Om där finns ett ömsesidigt förtroende mellan kund och företag brukar slutresultatet bli bra. Förtroendet är viktigast i ett bra samarbete mellan kund och företag. Håkan påpekar att det är viktigt att kunden är helt införstådd i vad som kommer att erhållas. – Tror kunden att vederbörande får en Porsche men erhåller en Fiat, skapas besvikelse- ur ett missförstånd. - Viktigt i jobbet är att verkligen lyssna av kundens önskemål. 3. Vilken är erfarenheten av underentreprenörer? Murarn i Mellbystrand har i många år samarbetet med i stort sett samma underentreprenörer. Håkan påpekar, att ett krav att ställa på en underentreprenör är att ha god kunskap om underentreprenörens starka sidor – kvaliteter. Håkans firma fungerar i sin tur ibland som underentreprenör. – Vi kan blicka tillbaka på ett mångårigt samarbete med en stor byggare i nordvästra Skåne. Det inledande uppdraget vi fick därifrån, var genom ett bra utfört arbete hos en privatperson. – Vi fortsätter gärna som byggföretagets underentreprenör. Samarbetet inleddes med att vi en gång i tiden gjorde ett bra jobb. Att alltid göra goda jobb är avgörande för om företaget ska ha en ljus framtid eller ej. mitt företag länge och vara grymt stresstålig. – Men annars är nog familjen den trygga hamnen för lugn och ro, stilla kontemplation när inte jobbet tar min tid. Ett jobb jag dock ser fram emot när helgen är till ända, jag är Murarn i Mellbystrand som verkligen stortrivs med mitt jobb. Mitt jobb är mitt kall, så är det verkligen. Staffan Ringskog Håkans 4 viktiga kom ihåg Efter många års erfarenhet som företagare är nedanstående Håkan Karlssons fyra kom ihåg som hantverkare. 1. Låt aldrig beställarens plånbok avgöra din debitering som hantverkare. Behandla alla uppdragsgivare på samma vis. 2. Det nya i tillvaron idag är kunder som riskerar att ”googlat sönder sig”. Vad som åsyftas är kunden som fått en mängd information från nätet som inte alltid är korrekt. 3. Tolka alltid dina medarbetare på bästa sätt. Var lyhörd och uppmuntrande sådant ger bäst resultat. 4. Tolka alltid dina kunder på bästa sätt. Var lyhörd och uppmuntrande – sådant ger bäst resultat. 10 byggaren 8 2019