Hållbarhetsredovisning 2023 1
HÅLLBARHETSREDOVISNING Arbetsmiljö och hälsa Vår
arbetsmiljö ska präglas av öppenhet och alla individer ska behandlas jämlikt och med respekt. Arbetsplatsen ska vara säker och trivsam. Inbyggd omtanke visar riktningen för ett medvetet agerande gentemot medarbetare, kunder, leverantörer och samarbetspartners. Att arbeta på Götenehus Group ska vara positivt, utvecklande och trivsamt. På såväl företags- som individnivå värnar vi om en god arbetsmiljö med hänsyn till det arbete vi utför. Vi vill erbjuda en attraktiv arbetsplats för att behålla, utveckla och attrahera kompetent och engagerad personal. Vi är övertygade om att vårt hållbarhetsarbete bidrar både till att stärka vårt anseende som en attraktiv arbetsgivare och stärka stoltKVALITETSMÄTNINGAR Nöjd Kund Index Vår verksamhet är inriktad på att bedriva hållbar utveckling av kommersiella fastigheter och bostäder där människor trivs att arbeta och leva. För att säkerställa och förbättra kundnöjdheten skickas en webbaserad enkätundersökning till samtliga kunder inom Villor och fritidshus och Bostadsutveckling cirka två månader efter slutbesiktning och inflyttning. Målet för året var att nå ett NKI-index som var fem enheter högre än branschsnittet från föregående år. För Bostadsutveckling var målet för året index 80, utfallet blev 67 (73). För Villor och fritidshus var målet för året index 74, utfallet blev 66 (72). Nollfelsbesiktning Götenehus Group arbetar för att nå en hög andel nollfelsbesiktningar vid slutbesiktning av bostäder där totalentreprenad ingår i vårt åtagande. Förutom ökad kundnöjdhet och lägre kostnader bidrar det till att minska antalet transporter och leveranser. Målet för året var 50 procent för våra affärsområden Villor och fritidshus och Bostadsutveckling. Utfallet blev 24 procent för Villor och fritidshus, respektive 25 procent för Bostadsutveckling. Götenehus Group har som resten av branschen lidit av leverantörernas långa leveranstider och materialbrister. Detta har skapat stora utmaningar i arbetet mot noll fel. heten hos våra medarbetare. De största riskerna vi ser inom området personal är att inte kunna kompetensförsörja organisationen med rätt kompetens och därför inte kunna leverera enligt kundens efterfrågan. Som arbetsgivare följer vi alltid arbetsrättsliga lagar och kollektivavtal för personal och verksamhet. Frågor av särskild vikt för oss är arbetsmiljö, hälsa och jämställdhet, mångfald och likabehandling. ARBETSMILJÖ Under året har vi tillsammans med skyddsombud i dotterbolagen fortsatt att utveckla arbetsmiljöarbetet. I vår verksamhet ska ingen behöva drabbas av ohälsa eller komma till skada på grund av arbetet. Det är också viktigt att medarbetarna trivs och kan utvecklas både yrkesmässigt och som individer. Vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet och alla individer ska behandlas jämlikt och med respekt. Arbetsmiljöarbetet ska genomsyra alla beslut som fattas och alla aktiviteter som genom förs. En risk- och konsekvensanalys ska genomföras vid förändringar i vår verksamhet. Vi strävar efter att ingen kränkande särbehandling ska finnas och om någon medarbetare ändå upplever kränkande särbehandling utreds detta direkt och en åtgärdsplan upprättas. Vi strävar efter att hela tiden förbättra vår arbetsmiljö såväl organisatoriskt och socialt som fysiskt. Det gör vi genom skyddsronder som genomförs av vår företagsrepresentant tillsammans med förtroendevalda skyddsombud. Genom att rapportera och utreda olyckor som inträffar utreds och åtgärdas grundorsaker och/eller risker i arbetsmiljön. Uppföljning sker sedan i vår gemensamma skyddskommitté för funktioner i fabrik och kontor. Tillbud och olyckor Tillbud och olyckor rapporteras via ett internt system. Under 2023 har vi haft fokus på att identifiera och åtgärda risker i arbetsmiljön. För att bli mer proaktiva i vårt arbetsmiljöarbete kompletterades rapporteringen under föregående år med riskobservationer samt rapportering av arbetsmiljörisker i systemet för 22 vårt dotterbolag Götenehus Entreprenad AB. Detta har inneburit att rapporteringsfrekvensen har ökat. Utfallet för Götenehus Group 2023 blev 64 (45) riskobservationer, 52 (72) tillbud samt 15 (46) olycksfall. Av olycksfallen var två olyckor med frånvaro. Vi kan tydligt se att vårt fokus på förebyggande har gett resultat då riskobservationerna har ökat och både tillbud och olycksfall har minskat. Nya förbättrade rutiner och hjälpmedel har implementerats på den berörda arbetsplatsen för att olyckor ej ska inträffa igen. Fokus på arbetsmiljöarbetet Efter ombyggnad av logistikcentret har säkerheten och kontrollen förbättrats då transportflödet lagts om. I Götenehus Groups verksamhetssystem finns arbetsinstruktioner där olika moment i produktionen beskrivs. Särskild vikt har lagts vid att analysera risker och beskriva dessa för att undvika och förebygga arbetsskador. Vi utbildar våra medarbetare inom exempelvis ställningsbyggnad, travers och heta arbeten för att försäkra oss om en säker arbetsmiljö. Vi följer vår policy för riskbruk/ missbruk och stöttar medarbetare i rehabilitering och behandling. Våra lokaler är utrustade med hjärtstartare och många av våra medarbetare är utbildade att utföra hjärt-lungräddning. Inom affärsområdet Fastighetsutveckling har vi inga anställda, utan driften av fastigheterna har under året skötts av annat bolag. Arbetsmiljön på byggarbetsplatsen är också viktig för Götenehus Group, vi värnar om att alla medarbetare ska ha en säker och trivsam arbetsplats. Det ställs krav på entreprenörer att städa efter sig och hålla arbetsplatsen ren, som ett led i att skapa en säker och trivsam arbetsplats. Inom koncernbolaget Götenehus Entreprenad AB sammanställs en KMA-pärm till varje arbetsplats. Den innehåller checklistor, egenkontroller och arbetsmiljöinformation med mera. Dessa ska följas för att skapa en säker och trivsam arbetsplats.