Kingsize 1
Krönika: Den nya populärmusiken Malkolm Landréus
Oliver Martin / Sony Music Sweden DEN NYA POPULÄRMUSIKEN En summering av den svenska hiphopens status och utveckling mellan 2004-2024. Texten publicerades först i boken ”Poesik”, utgiven av Musikförläggarna. Att påstå att musikbranschen gått igenom stora förändringar de senaste 20 åren är knappast en överdrift. Ja, man skulle nog kunna hävda att millenniets första decennium är det mest betydelsefulla någonsin för skivbolag, artister och konsumenter. Man blir nästan onykter av tanken, men så sent som 2003 hade vi faktiskt bara börjat glänta på dörren till den oändliga och lömska värld vi kallar internet. Som en förlängning av detta grundas tre av de mest betydelsefulla plattformarna för både musikkonsumenter och artister - och förhållandet mellan dem. Nedladdningstjänsten The Pirate Bay blev det svenska flaggskeppet i det grumliga och stormiga havet 14 KINGSIZE MAGAZINE | NR 6, 2024 av fildelning online, då man följde populära föregångare som Napster, Kazaa och Limewire. En gren som svenskar skulle visa sig vara bäst i klassen på. I början av millennieskiftet skakar piratkopieringen om skivbolagens grundvalar så kraftigt att man tvingas kapitulera och motvilligt sträcka ut en hand mot den gröna livbojen Spotify fem år senare. All musik i världen via luften med ett knapptryck. En innovation som definitivt inte kändes lika anmärkningsvärd för en 90-talist, men som för LP-generationen förmodligen kändes mer otänkbar än flygande bilar och skytteltrafik till månen. Däremellan lanseras YouTube, som idag är en självklarhet för miljontals människor världen över och som på många sätt förändrat musikkonsumtionen för framförallt den yngre generationen. Den genre som utan tvekan påverkats mest av dessa förändringar och som också växt i symbios med branschens metamorfos är den svenska hiphopen. En genre och kultur som likt internet dömdes ut som en fluga, men som ihärdigt och kompromisslöst tagit sig igenom hinder efter hinder. Detta med stor hjälp av plattformarna nämnda ovan, som blivit naturliga kanaler för musiker och låtskrivare som med största sannolikhet inte hade blivit hörda annars. Stommen av landets svenska hiphopgrund har nämligen inte arkitektritats i skivbolagens konferensrum, utan mejslats fram i sitt naturliga habitat och växt organiskt. WWW.KINGSIZEMAG.SE