Sten Omslag
Sten Innehåll Sten 4/2023
Sten Ordföranden har ordet: VI är små – men starka
Sten Kort & gott: Raukig drink, ny konst i Ekeberg
smarmor och årets hårdaste julklappar. Med mera.
Sten Quiz: Stens julnötter
Sten K-sten: Storsjöteatern
Sten Stenpriset 2023 till Skogsvillan
Sten Projekt: Hagastaden
Sten Tema: Estetik
Sten Projekt: Karolinergården PROJEKT KAROLINERGÅR
DEN Lyckade möten material emellan Att i en karolinerbyggnad förena 1700-tal och 1930-tal för kommande generationer låter som en utmanade balansgång. – Jag kan inte nog betona hur viktigt det är med material - mötena för att resultatet ska bli lyckat, säger Samuel Liljethörn, arkitekt och antikvarisk expert. TEXT PETER WILLEBRAND FOTO NIKLAS JOHANSSON I nteriörerna är hämtade från en bygg nadsminnesförklarad karolinergård med anor från sent 1600tal i Östergötland, och som under 1930talet moderniserades i samband med att en familj övertog den. Gården har varit i familjens ägo sedan dess och de nuvarande ägarna vill vara anonyma. – Två syskon i den tredje generationen har tagit över fastigheten som nu har restaurerats till modern standard enligt deras olika önskemål och för att fungera som två sommarbostäder, sammanfattar Samuel Liljethörn. Han är utbildad arkitekt och har en bakgrund som byggnadssnickare, men föredrar att kalla sig antikvarisk expert. – Jag arbetar numera uteslutande med den här typen typen av projekt. Jag skissar väldigt lite, men har förstås nytta av att veta hur man både ritar och bygger ett hus, inte minst när det kommer till vad som är praktiskt möjligt att genomföra i hantverkarledet och hur man ska prioritera, säger han. inredningen i huvudbyggnaden på minner om det funktionella 1930talet, med golv i kalksten och ek och 32 öppna spisar av marmor och kalksten. När huset renoverades 1939 blickade man tillbaka på de klassiska ideal som utmärkte ett slags högborgerlig skandinavisk stil från sekelskiftet, och som avvek från andra delar på gården. Men många delar från 1700-talet finns alltjämt bevarade, som dörrar, sockelpaneler, profilerade tak lister och kakelugnar. – Det har genomgående varit en väldigt hög ambitionsnivå i projektet, som glädjande nog också har backats upp av både de resurser och det engagemang som behövs för den här nivån. Men resurser är förstås inte allt, understryker Samuel Liljethörn. – Det krävs också fingertoppskänsla, både i val av material och hur de möter varandra. Jag kan inte nog betona hur viktigt det är med materialmötena för att resultatet ska bli lyckat. Man måste hela tiden göra avväg ningar så att balansen blir rätt, så att man inte skapar ett slags pastisch eller kopia. Det är så lätt hänt. all sten i huset är lokal, gammal som ny. – Det finns en autenticitet i alla materialvalen, inte bara stenen. Vi har använt gråbrun Borghamnskalksten, ljus Ekebergsmarmor och Kolmårdsmarmor. Samtliga bryts på nära avstånd till huset. Det är också stensorter som fanns i huset sedan tidigare. Totalt är fördelningen mellan återbruk och nytt ungefär 20-80. – Runt 30-40 kvadratmeter är åter”Det krävs fingertoppskänsla, både i val av material och hur de möter varandra.” brukad sten. En av de stensorter där vi har kunnat återbruka merparten är en röd kalksten från Borghamn, som inte längre bryts. Det är golvplattor och återbruket var aningen komplicerat eftersom plattorna varierade ganska mycket i tjocklek, från två till fyra centimeter. Men det var värt allt extra arbete. När stenen väl var på plats igen var det uppen bart
Sten Nyhet: Stenhuggarmästare nr 8
Sten Bröderna Sandberg & stadshuset
Sten Framtidens gravplats
Sten Nyhet: Förbundet vill häva varumärkesskydd
Sten Juridik: Så undviker du en utdragen tillstånd
sprocess
Sten Krönikan: Rickard Lagerström
Sten Tekniskt: Tillgänglighet
Sten Marknaden: Annonser