NG Malmo 1
Konst MONUMENTAL ENKELHET PÅ LOUISIANA Museet stä
ller ut en georgisk konstskatt. TEXT: REDAKTIONEN NIKO PIROSMANI (1862-1918) var en självlärd skyltmålare och medellös vagabond vars enkla och lysande skildringar av människor och vilda djur har en ikonisk karaktär som talar direkt till oss än i dag. UTSTÄLLNINGEN PÅ LOUISIANA arrangeras av Fondation Beyeler, Riehen/Basel och Louisiana och genomförs i samarbete med Georgian National Museum och Georgias Ministry of Culture, Sport and Youth. Med stöd från Infinitart Foundation. KAN MAN VARA så bra som ”okänd” och samtidigt en klassiker? Det är i alla fall sällsynt att hitta en konstnär verksam under 1900-talet som få omedelbart hört talas om men som ändå har en bred, omedelbar dragningskraft i överflöd. Men det händer – och inte minst om du låter blicken söka i Europas avlägsna hörn. I GEORGIEN – LÄNGST ut i Svarta havet, sett från våra ögon – möter man alltså Niko Pirosmani (1862-1918), som bor och verkar i huvudstaden Tbilisi kring förra sekelskiftet. Han dör okänd, ingen känner till sin begravningsplats, och ändå har han sedan dess blivit landets mest kända konstnär, en nationalklenod, känd och beundrad i hela trakten och uppskattad av många konstnärer, men i stort sett okänd på våra breddgrader – tills nu. PIROSMANI VAR LÄNGE skyltmålare, hans bildspråk är därför starkt och enkelt och har ett direkt tilltal till åskådaren, och om det verkar naivt så måste man säga att naivitet är makt. Det råder ingen tvekan om att Pirosmani är helt medveten om vad han gör och om sina handlingssätt. Djur, människor runt måltiden, människor från det dagliga livet i Georgien, livet på landsbygden och i städerna, porträtt – varje bild samlas kring en sak. Och det är just här som Pirosmani ”levererar”. Bilderna är monumentala i sin enkelhet, med lysande färgstarka motiv på svart vaxduk. DE ÄR INTE privata, de är inte psykologiska, utan snarare bilder i och för det offentliga rummet, där människor möter djur, där människor äter tillsammans, där människor rör sig. Och även om de är säregna och skildringar av en svunnen värld, finns det en omedelbarhet i detta som talar direkt till oss över tid och plats. Visas på Louisiana fram till 20 augusti. 14 NÖJESGUIDEN | NR 7, 2023