Stenkoll 1
SVEVIA SVEVIA AB är Ett fristående statligt bolag
med verksamhet i hela sverige. svevias affärsidé är att bygga och sköta om sveriges vägar och infrastruktur. svevia är sveriges största bolag inom drift och underhåll och sveriges fjärde största väg- och anläggningsföretag. Företaget har ca 2 800 anställda och 2009 omsatte företaget 7,9 miljarder kronor. svevia har huvudkontor i solna och finns dessutom på 130 platser över hela sverige. svevia är organiserat i fyra regioner: Nord, Mitt, Väst och syd. Dessutom finns affärsområdet Beläggning och det helägda dotterbolaget Fastighet och Maskin AB. Regionkontoren finns i Umeå (Region Nord), Solna (Region Mitt), Göteborg (Region Väst) och Malmö (Region Syd). Vd är Per-olof Wedin. Henrik Lövgren och Anders Lindström, svevia. Konkret måste vi få till materialeffektiv och energieffektiv projektering, byggande och drift. Vid ombyggnation ska vi ha en effektiv återvinning av material i konstruktionen. Vi behöver även på sikt tillsammans med beställarna klimatsäkra byggandet så att vi kan parera högre flöden och förbättra avvattning av konstruktioner exempelvis. Det betyder att beställarna mås” vi styrs i hög grad av våra beställare. Det är de som i slutändan bestämmer om vi får bygga hållbart. Vad medför det statliga ägandet? Henrik LöVgren: Jag tror inte att det är några större skillnader på oss och privata företag. Våra ägare är minst lika tuffa som aktieägare och har ganska tuffa krav på oss. Vi försöker hålla en hög svansföring i alla frågor, från ekonomisk redovisning till etik och moral. te vara positiva till nya lösningar och inte bara gå på lägsta pris. Hur arbetar Svevia för att möta dessa utmaningar? AnderS LindStröm: Vi har börjat se över våra arbetsmetoder och produkter och i vilken utsträckning de kan bli mer hållbara än dagens lösningar men Vi försöker hålla en hög svansföring i alla frågor, från ekonomisk redovisning till frågor om etik och moral. Även om Svevia inte är börsnoterat, så drivs bolaget som ett börsnoterat företag. Styrelsen är också till stor del från näringslivet. Vad kommer branschen att märka av bolagiseringen? Henrik LöVgren: Vi har blivit synligare än tidigare, vilket också är en uttalad ambition. Förut blev vi ofta förväxlade med Vägverket, fast vi var två helt olika delar. Varken media eller gemene man förstod att det ena var en beställare och det andra en utförare. Att vi blivit synligare ser vi redan idag. Svevia är efter ett år lika känt som Vägverket produktion var efter alla sina år. Så man måste väl säga att lansering av varumärket varit lyckosam. Vilka arbetar ni åt? Henrik LöVgren: Våra ojämförligt största kunder är statliga. Vägverket var vår största kund. Även Banverket är en stor kund. Det är ju väldigt praktiskt att båda blir en kund nu, genom bildandet av Trafikverket. Men vi vill bredda vår kundbas och gärna jobba åt kommuner i större utsträckning, även med drift och underhåll. Vi vill också gärna bli en större aktör på den privata marknaden, även om vi redan idag har en hel del kunder där. n krossordet 109 13