Stenkoll 1
Herrar med erfarenhet, från vänster Kent Gustavss
on, tomas Bodin och Leif Höglind, samtliga grävmaskinister och hjulförare. För dagen är Lennart Carlsson, huvudskyddsombud på Xr Logistic, på besök. – Varje halvår är vi inne och gör kontroll, jag kollar hur gubbarna har det. Han ser bland annat över maskinerna, att stolarna fungerar, hur förarna sitter och att de använder skyddsutrusning som fungerar. att många i dag nog helst bara vill sitta i en maskin och köra. – 40-talisterna försvinner, många unga är inte så intresserade, vi kör ju inte bara maskin, vi skruvar också. Leif Höglind berättar om gårdagen, en sådan dag då det bara var att slänga sig på marken, rakt ner i leran och skruva. – Det är inte säkert nya har lust med det. Med precision flyttas grusmassorna, här är det Jakob Lans som kör CAt980. Fördelar vara anställd – Jag körde grävmaskin i fem år innan jag började hos XR Berghantering. Man mötte en mängd olika basar, en del var riktiga skitstövlar. Det här är ett mer tillfredsställande jobb egentligen. Man vet att man ska krossa 50 000 ton, man får vara med och bestämma och jobbar väldigt sällan fredagar, säger Robert Strandberg. Jakob Lans har testat olika jobb men Samling runt fikabordet, från vänster i bild Daniel Hellberg, krossmaskinist, robert strandberg, krossmaskinist och Jakob Lans, maskinförare. roger Kron, labbansvarig på kvalitet och tillsammans med robert strandberg ansvarig för krossverket, är borta i dag. 44 Krossordet 109 säger att han gärna jobbar kvar. Han skulle inte klara ett inomhusjobb. – Man sköter sig själv och har ingen chef som hänger en i hälarna. – Vi har frihet under ansvar, säger Daniel Hellberg. Robert Strandberg tror många som arbetar med det här lika gärna kunde varit egenföretagare, så drivna är de. – Det är dyra grejer och mycket