Energigas 1
Europa › – Det är ett av våra huvudbudskap, att f
örorenaren ska betala. Priset på koldioxid skulle behöva vara mycket högre, säger Susanna Pflüger. En översyn och breddning av handeln med utsläppsrätter är en av komponenterna i den gröna given. Fartygsbränsle skulle till exempel kunna inkluderas i utsläppshandeln. Gasbranschen vill också se ett tydligt mål för förnybar gas på samma sätt som man har mål för andelen förnybar energi. ”Gas for Climate”, där EBA ingår, har nyligen lagt fram ett förslag om att minst 10 procent av gasen inom EU ska vara förnybar till 2030. – EU saknar ett sådant sektorspecifikt mål för gas. Däremot finns länder med nationella mål. Frankrike har till exempel beslutat om ett tioprocentsmål till 2030 och bygger ut som galningar, säger Susanna Pflüger. På transportområdet finns redan en positiv trend med ökande volymer biogas. Men även terawattimmar 1 710 Vätgas på frammarsch. Vätgas spås en gyllene framtid enligt branschen. Största delen kommer från sol- och vindel, men även vätgas från naturgas, där kol dioxid avskiljs och lagras, finns med (CCS). Källa: Gas for Climate här finns hinder som kan hämma utvecklingen. – Så länge EU bara räknar utsläpp ur avgasröret så vinner elbilarna. En gasmotor kommer alltid att ha utsläpp, men tar man hänsyn även till produktionen kan en gasbil till och med ha negativa utsläpp, säger Susanna Pflüger. Hon välkomnar därför att EU i arbetet med den gröna given beställt en första rapport med beräkningar som bygger på olika bränslens hela livscykel. – Förr eller senare kommer livscykelperspektivet att inkluderas i EU:s regelverk, och ju förr desto bättre eftersom biltillverkarna investerar så mycket i elfordon. Högt satta mål Hans Kreisel har lång erfarenhet av EU:s arbete med energifrågor. Som vd på infrastrukturbolaget Nordion Energi och ordförande i det europeiska branschförbundet för gas- och eldistributörer Geode följer han arbetet med den gröna given. – Målen är högt satta och till skillnad från tidigare energipaket så spänner det nu över alla kommissionens olika direktorat, säger han. Gasen gynnas av ökat samarbete mellan Förnybar vätgas från sol och vind Vätgas från naturgas med CCS 2020 2030 2040 2050 olika delar av EU liksom en ökad betoning på cirkulär ekonomi och sektorkoppling, som är ett hett begrepp när EU smider sin framtida energipolitik. Med det menas att elsystemet binds ihop med andra energisektorer. Som när el från vind och sol blir förnybar vätgas som driver bränslecellsfordon. – Gas är den bästa energibäraren för att jämna ut elproduktionen när den varierar med vädret och realisera den här sektorkopplingen, säger Hans Kreisel. Även om det pratas väldigt mycket om förnybar vätgas är tekniken fortfarande bara i sin linda. Frågor som debatteras, bland annat i Tyskland, är hur stor kapacitet av förnybar ”Den gröna given är ett projekt som kommer att skapa enorma investerings flöden och påverka tillväxten i hela EU. ” Hans Kreisel, vd Nordion Energi vätgas som kan byggas upp och hur vätgasen ska transporteras och lagras. – I både Nederländerna och i Tyskland finns planer på separata vätgasnät men frågan om infrastrukturen är långt ifrån löst, säger Hans Kreisel. Stora möjligheter Till viss del kan vätgas mixas med metan, det vill säga biogas och naturgas, i det vanliga gasnätet. En annan möjlighet är att låta vätgasen reagera med koldioxid och bilda metan som kan transporteras i det befintliga gas nätet. Möjligheterna för förnybar gas är alltså stora. Hans Kreisel säger att det gäller att hitta de områden där den gör störst nytta. Han uppmanar både svenska politiker och företag att ha den gröna given på sin radarskärm. – Det är ett projekt som kommer skapa enorma investeringsflöden och påverka tillväxten i hela EU. Inte minst i dag är det viktigt att helhjärtat satsa på att skapa världsledande industrier med gröna jobb. s Läs mer: Gas för Climates rapport ”Gas Decarbo ni - sation Pathways 2020–2050”. 20 ENERGIGAS NR 2 2020