Framtidens Järnväg 1
Stadler introducerade sitt RS ZERO, ett vätgas- o
ch batteridrivet tåg som kan köras på sidolinjer utan utsläpp, vilket gör det till en miljövänlig lösning för framtida järnvägsnät. Deras CITYLINK-system, som fungerar både som spårvagn och tåg, underlättar smidiga transporter mellan stad och landsbygd. FOTO: MARKKU BJÖRKMAN Flera tillverkare visade upp nya högteknologiska underhållsfordon, som detta som används av ledande tyska järnvägsföretaget Deutsche Bahn. FOTO: MESSE BERLIN Motortillverkaren Cummins introducerade den nya Cummins X10-motorn, som uppfyller 2027 års bestämmelser. Det är en motor av nästa generation som erbjuder en toppmodern plattform för applikationer inom medeltung, tung och yrkesmässig trafik samt för kollektivtrafikbussar. FOTO: MESSE BERLIN Här presenteras simulatorprogrammet Zusi 3 Aerosoft Edition, från utvecklaren Carsten Hölscher. Det är ett program som i den professionella versionen även används av järnvägsföretag för lokförarutbildning. FOTO: MESSE BERLIN FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 3 2024 Alstom presenterade Berlin-spårvagnen Flexity™, känd för sin rymlighet och sitt innovativa säkerhetssystem Obstacle Detection Assistance System (ODAS). Flexity har redan blivit en central del av Berlins kollektivtrafik och visar på företagets fokus på både passagerarkomfort och säkerhet. FOTO: MESSE BERLIN 27