Framtidens Järnväg 1
InnoTrans Sekisui visade hållbara lösningar för j
ärnvägsinfrastruktur Sleepers, eller slipers, är en viktig del av järnvägsinfrastrukturen. Deras materialstabilitet under olika väderförhållanden, och under hela deras livslängd är avgörande för säkerheten i järnvägsdriften. Kortare livslängd på slipers leder till fler inspektioner och ökade underhållskostnader, något som påverkar både kostnader och drift. AV MARKKU BJÖRKMAN – Underhåll och byte av slipers innebär högre totalkostnader, inte bara för material och arbetskraft, utan även på grund av de merkostnader som uppstår när järnvägen måste stängas av för arbetet, sa Chris Davies, försäljningschef på Sekisui Chemical, som berättade om företagets produkter på Innotrans. Olika livslängd för olika slipermaterial Chris Davies förklarar att de vanligaste materialen som används för slipers – trä, betong och stål – har beprövade livslängder. Däremot finns det fortfarande osäkerheter kring alternativa material, till exempel träslipers som behandlas med nya impregneringsmetoder i stället för kreosot och vissa typer av plastslipers. Enligt Deutsche Bahn 42 (DB) varierar livslängden för sliprar beroende på materialkategorin, men faktorer som kvalitet, materialsammansättning och tekniska lösningar påverkar resultatet. – Betongslipers kan behöva bytas ut efter så kort tid som tio år, beroende på miljöförhållanden och installationens kvalitet. Träslipers, särskilt de obehandlade, har i vissa fall hållit bara i fem år eftersom den nödvändiga utdragningskraften i borrhålen har förlorats, fortsätter Davies. Livslängden på slipers kan också variera beroende på användningsplatsen. Slipers som används på broar eller i fuktiga områden kan försämras snabbare och därmed behöva bytas ut oftare. FFU® slipers – en hållbar lösning FFU® (Fibre Reinforced Foamed Urethane) slipers, som utvecklades under 1970-talet av Sekisui tillsammans med de japanska järnvägarna, har använts kontinuerligt sedan 1980 utan att någon av dem behövt bytas på grund av ålder. Tester från oberoende järnvägsinstitut har bekräftat att FFU® slipers har en livslängd på minst 50 år, och många experter tror att de kommer att hålla betydligt längre. – FFU®-slipers kräver ingen impregnering för att vara motståndskraftiga mot röta och UV-strålning. Detta gör dem till en hållbar och miljövänlig lösning som skyddar både miljön och dricksvattnet, säger Davies. Den höga globala efterfrågan på FFU® slipers har lett till att de numera tillverkas inte bara i Japan utan även i Europa. År 2023 öppnade Sekisui en ny, toppmodern fabrik i Roermond, Nederländerna, för att möta behovet. Fördelar med lång livslängd FFU® Att ha slipers med längre livslängd innebär inte bara lägre material- och underhållskostnader, utan minskar även de störningar som uppstår när järnvägsspår stängs av för reparationer och byte. Med traditionella material som trä och betong kan järnvägsoperatörer tvingas hantera höga kostnader och förluster i intäkter på grund av avstängningar, omledningar och förseningar. – När spår måste stängas av för slipersbyte leder det till intäktsbortfall FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 3 2024