Scooteristen 129 1
Lambrettamottor och det var många delar som skull
e få plats på minst sagt ett begränsat utrymme. – Men ingen tid att spilla! Tillsammans med en kamrat som passade på att se över sin Lambretta tog vi ner dem i molekyler och gjorde rent allt samt såg till att lägga på skydd på den fina originallacken och alla rostfläckar den fått med åren. Byte av alla lagerbanor och andra slitdelar var ett måste och sedan på med allt igen. När jag i nästa steg installerade den specialbyggda kabelstammen fick jag direkt rymdskepps-vibbar! Tur att allt var markerat med vart de olika kablarna skulle. – Nästa wow-faktor, efter att ha monterat gaffel och renoverat en ScootRS skivbroms, så hängde jag i motorn så att scootern kunde stå på egna ben. Vilken syn! Made in Austria står det på ena sidan av cylindern och Bombardier på den andra. Mäktigt med fyrkantig vattenkyld topp! – En relativt unik lösning är kylaren som hängs upp i en specialtillverkad låda under fotbrädan och alla rör för vatten till och från den. Den tar lite av markfrigången men agerar i höga hastigheter downforce som trycker ner scootern på vägen. – Att bygga ihop scootern har både varit roligt och krävande! Det är många delar som ska in i ett trångt utrymme. Specialtank från Oiltek med utskärning för förgasaren längre bak. Vattenlådan för kylaren, kylaren under fotbrädan, en låda med säkringar, stor CDI och inte minst mätare från Aprilia som är ganska stora. Jag lyckades klara mig med den lilla digitala mätaren för vattentemperatur och voltmätare för batteriets laddning och slippa den stora varvräknaren. SCOOTERISTEN december 2024 Istället hittade jag signalen i tändsystemet för varv och kopplade upp den mot SIP hastighetsmätaren. – En punkt att notera är att BGM-superstrong koppling. Med de starkaste fjädrarna i blir den väldigt tung, så allt från ytterhöljets dragning till val av innervajer och handtag blir extremt viktigt att få rätt in i minsta detalj. Det tog ett tag innan jag klurade ut rätt kombo, det samt en UNI multi clutch löste den utmaningen. – Det sista att få på plats innan provstart var blåset från PM Tuning. PM Tuning har tillverkat effektblås till 2-takt i 40 år men dock så lämnar deras kvalitet mycket kvar att önska. Blåset har svetsats om två gånger redan. I skrivande stund befinner jag mig i färd med att undersöka olika alternativ för att förstärka blåset så att det håller i mer än 100 mil mellan reparationerna. – Nya saker att hålla koll på, i jämförelse med en standard Lambrettamotor, är kylaren som ska fyllas på med vatten samt toppas upp då och då samt en elektrisk pump som behöver fungera hela tiden. Det tog ett tag att komma underfund med hur mycket vatten som krävs för att säkerställa att alla luftfickor är borta och det är fullt. Efter ett par försök så går det numera ganska enkelt! – En sista notis är en sak som kan få originalvurmare att gråta. För att få plats med allt så innebär det en del kapande. Det går inte att undvika. Det syns också att scootern inte är en standard original Lambretta längre. Men den ser mäkta häftig ut och det väger så klart upp. 21