Scooteristen 129 1
TIPS: Här kan du läsa mer om Scooterist Weekender
Cologne 2022 som lockade till sig scooterister och leverantörer från i princip hela världen. absolut mest populära produkterna är föga förvånande slitdetaljer såsom svänghjulskilar, wires, glödlampor, oljor och däck. Ambitionen är att packa och skicka alla orders samma dag. För att klara denna ambition arbetar man med flexibel bemanning. – Det är till exempel många studenter som hjälper oss med dessa toppar. Totalt har vi runt femtio heltidsanställda på Scooter Center, berättar Philipp. Vi får följa några orders på vägen genom dessa tre våningar. Alla orders packas i grå backar som sedan färdas igenom de olika nivåerna på lagret för att sedan kontrolleras en gång innan de skickas vidare till packning. Här kontrolleras varje order en gång till via scanning innan alla delar packas ner i de berömda Scooter Center-lådorna, förseglas och etiketteras. DHL med flera kommer och hämtar paket flera gånger om dagen. Allt för att kunderna skall få sina delar så snabbt som det bara går. VÅR TUR FORTSÄTTER på bottenvåningen där vi kommer in ett rum där montering av BGM superstrong clutch pågår. Japp, BGM koppling till både Vespa och Lambretta kontrolleras noggrant och monteras inhouse. – Vi kvalitetskontrollerar även varenda BGM cylinderkit här. Vi fick göra en stor garantiåtgärd på våra Lambretta-kits för några år sedan på grund av dåliga kolvar. Vi tog vårt ansvar och erbjöd samtliga kunder som köpt vårt RT-kit nya kolvar. Således gör vi själva all kvalitetskontroll på dessa produkter framgent, säger Philipp. Turen går vidare och vi kommer in till verkstaden där produkter provmonteras på olika scootermodeller. Precis bredvid ligger ett rum med en dynobänk. På denna bänk provkörs setup för cylinderkits och framför allt så utvecklas trimblås här. På väggen hänger mängder med SCOOTERISTEN december 2024 testblås. Philipp avslöjar för oss att inom kort så kommer Scooter Center lansera ett expansionsavgassystem till fullframe Lambretta. Dynorummet är väldigt populärt när Scooter Center har sina Öppet hus-dagar. Då får alla kunder möjlighet att testa sina scootrar på bänken. – Många blir besvikna på antalet hästkrafter på grund av att de ofta bestyckar för fett, säger Philipp. ”Better safe than sorry” resonerar nog de flesta scooterister som kör scooter frekvent på vägarna, tror vi. Philipp berättar att i anslutning till att Scooter Center fyllde 30 år så arrangerade de Scooterist Weekender Cologne 2022. Ett väldigt välbesökt arrangemang med scooterister och leverantörer från hela världen på besök. – I framtiden vill vi göra ett liknande arrangemang igen då det är så roligt och inspirerande att träffa våra kunder live, säger Philipp. LÄNGST BORT PÅ bottenvåningen ligger ytan för inkommande gods. – Här hade vi tidigare parkering för våra anställdas bilar och scooters. Efterhand som verksamheten växt så har vi fått expandera och bygga till, säger Philipp. Här landar containers med inkommande gods från alla leverantörer runt om i världen. Det är ofta stora volymer och dessa måste huseras innan de kommer in på plocklagret. Vi frågar Phillip när han tror det är dags att bygga ut igen, han svarar (politiskt) att det vet han inte. Då alla pallställage är upp till taket fulla med scooterdelar när vi går runt och kikar så kan vi konstatera att det nog inte är så många år bort för nästa expansion. Text & bild: Olof Fransson 39