Scooteristen 129 1
250, även känd som CN250, lanserades 1986 och ble
v snabbt populär för sin futuristiska design och komfort. Med en längd på över två meter och en låg sittställning är den både stabil och bekväm, vilket gör den perfekt för långa turer. Scootern är utrustad med en 244 cc fyrtaktsmotor, vilket ger tillräcklig kraft för att hantera både stadstrafik och motorvägar. Helix var en av de första scootrarna med en digital hastighetsmätare, vilket var revolutionerande på den tiden. Efter månader av letande dök äntligen en Honda Helix upp på Blocket. Jag slog till direkt och bestämde hämtning dagen efter, en resa på 60 mil. Väl hemma började jag omedelbart med underhåll: olja och filter byttes, hjullager fram och bak, ny rem, luftfilter och nya däck. Inför vintern planerar jag att byta bromsbelägg och några gummidetaljer kring förgasaren samt bränslefilter. Helixen har blivit en central del i min hojåkning och ger en perfekt kombination av nostalgi och praktisk användning. EFTER ATT HA förvärvat Helixen började jag söka efter en ännu svårare modell att hitta – Honda Spacy 125. Honda Spacy 125 från 1984, även känd som CH125, var banbrytande med sina tekniska innovatioSCOOTERISTEN december 2024 ner. Modellen hade en 124 cc motor, digital hastighetsmätare, flip-upp lyktor och ett värmesystem för fötterna, vilket var väldigt avancerat för sin tid. Dess kompakta och futuristiska design gjorde den populär bland unga förare och stadspendlare. JAKTEN PÅ SPACY 125 visade sig vara ännu svårare än på Helixen. Trots att jakten var lång, dök den plötsligt upp på Blocket. Problemet var att jag befann mig på en solstol på Mallorca. Efter att ha skickat ett meddelande utan svar, fann jag ägarens nummer och skickade en handpenning. När jag väl var tillbaka i Sverige fick samma vän som var med och hämtade Helixen hjälpa till med hämtningen av nyförvärvet. Den vinröda färgen matchade min Helix perfekt och skapade en enhetlig och stilren samling. Nu, med både Honda Helix och Honda Spacy 125 i garaget, känner jag att samlingen för tillfället är komplett. Men med min historik är det inte omöjligt att något nytt och oemotståndligt dyker upp på inköpslistan i framtiden... MIN RESA INOM scootervärlden är nog ett ganska tydligt exempel på hur passion och målmedvetenhet kan leda till fantastiska 27 samlingar och djup kunskap inom ett specifikt område. Mitt engagemang och kärlek till 80-tals Honda-scootrar har inte bara berikat mitt eget liv utan även inspirerat andra inom motorcykel- och scooter-communityn. För mig är dessa scootrar mer än bara ett fordon – det är en tidskapsel som tar mig tillbaka till en tid då dessa modeller var toppmoderna. Med varje resa på min Helix 250 eller Spacy 125, för jag en bit av 80-talet tillbaka till liv, samtidigt som jag blickar framåt och undrar vad nästa kapitel i min tvåhjuliga resa kommer att föra med sig. Text & bild: Tomas Härstedt