Nöjesnytt Helsingborg 1
ELLA LEMHAGEN: ”DET FINNS VÄLDIGT MYCKET DRAMATIK
I VARDAGEN” Vi har pratat med regissören bakom filmen Så länge hjärtat slår, som bearbetar en av pandemitidens största skandaler. Text: Kasia Syty Så länge hjärtat slår är inspirerad av radiodokumentären Det illojala vårdbiträdet och en skandal som utspelade sig våren 2020, när covid-utbrottet lamslog hela världen. De anställda på ett privatägt stockholmskt äldreboende tvingades se på när det livsfarliga viruset spred sig bland de äldre, medan företaget ljög för de anhöriga och påstod sig följa myndigheternas rekommendationer. Situationen blev allt mer desperat och fick ödesdigra konsekvenser. Filmen kretsar kring vårdbiträdet Hanne, spelad av Bianca Kronlöf, som hamnar i ett svårt dilemma. För regin står Ella Lemhagen (Tsatsiki, morsan och polisen, Patrik 1,5, Kronjuvelerna) som har skrivit manus till flera av sina tidigare regiframgångar. Den här gången var det producenten Gila Bergqvist Ulfung och manusförfattaren Malin Lagerlöf som kom med idén att Ella skulle regissera Så länge hjärtat slår. När Gila och Malin frågade dig om du ville regissera filmen - vad var det som fångade ditt intresse i manuset? — Jag kände att jag blev engagerad. Dels på ett emotionellt plan eftersom vi var med om det där. Inte för att jag förlorade någon som stod mig nära under pandemin, men för att det var så nära i tid. Och jag tror att vi alla, inte bara i Sverige utan i hela världen, på något sätt kan gå tillbaka till den tiden och återuppliva den känslan. Jag tycker också att det handlar om en tid som bör skildras och bearbetas emotionellt. Och jag tycker att den här visselblåsarhistorien är helt otrolig. Att en kvinna som jobbar på ett äldreboende väljer att kliva fram och faktiskt försöka ta striden mot vårdbolaget. Många har rätt traumatiska minnen från pandemitiden. Varför göra en film som påminner alla om detta hemska? — Jag söker alltid berättelser som känns engagerande och är på liv och död. Och det här är verkligen på liv och död. Det här är en historia som är väldigt emotionell men det finns också en större berättelse som handlar om just mod eller vem man blir när det blåser. Kliver jag fram eller drar jag ett täcke över huvudet? Det finns flera aspekter av berättelsen som jag tycker är allmängiltiga, också i en annan tid. Den är absolut värd att minnas. Vad var de största utmaningarna med att berätta den här historien? — Största utmaningen var - och det här kanske låter konstigt - att inte göra sådant som är kul. Att hålla igen. Jag är inte känd för att vara en stram regissör. Min stil har varit åt komedihållet, eller dramakomedi. Jag vill alltid ta ut svängarna. Kanske förhöja saker, skruva till dem, locka till skratt. Här ville jag gå tillbaka till grundhistorien - till dem som var där. De som arbetade där. De som kämpade där. Och de som dog där och deras anhöriga. Att hela tiden ha det som någon form av kompass. Det kan såklart ändå vara roligt och varmt berättat, men jag har inte velat göra ett enda val som skulle kunna resultera i en falsk ton. Hur mycket behövde du förbereda dig? — Jag har ingen erfarenhet av äldreboenden. Jag har aldrig jobbat inom vården och har inga anhöriga i den här miljön heller. Därför blev personer som levt nära berättelsen superviktiga. Jag fick vända mig till människor som jobbat inom vården under pandemin. Jag frågade dem om alla praktiska detaljer. Berätta lite mer om castingen. Det är många bekanta ansikten - de äldre spelas bland annat av blueslegenden Eric Bibb och filmnestorn Stig Björkman. Var det ett medvetet val? — Ja, det var det. Jag har varit väldigt aktiv i castingen. De två du nämner föreslog jag själv. Det är roligt att det är många välbekanta ansikten. Min tanke var att inte ha alltför kända skådespelare, för de skulle kännas som riktiga människor. Eric Bibb tyckte jag egentligen var på gränsen till för ung, men hans karaktär lider av demens vilket kan drabba yngre personer. Och hans musik blev som en extra berättarkomponent. En emotionell ingång till en karaktär som inte har mycket språk kvar. Vi har också Cecilia Nilsson som spelar hans fru. Hon är välkänd och har gjort väldigt mycket men henne har jag alltid velat jobba med. Stig Björkman visade själv intresse för att vara med. Bianca Kronlöf provfilmade vi ganska tidigt och hon kändes helt självklar i huvudrollen, särskilt i kombination med Liv Mjönes som spelar hennes vän och en av mellancheferna. Du har som regissör blivit en av Sveriges mest enträgna vardagsskildrare. Vad är det som lockar dig hos vardagliga historier? — Oj, det är en intressant fråga. Jag vet inte om jag aktivt har förstått att jag är det. Det finns väldigt mycket dramatik i vardagen. Och jag kan relatera till människor som inte alltid är hjältar men som ändå gör storslagna och magiska saker. Som Hanne och hennes kollegor i Så länge hjärtat slår. Så länge hjärtat slår hade svensk biopremiär den 27 september. 38 | nojesnytthelsingborg.se