Din Energi – Uddevalla Energi 1
Han suckar och fortsätter: UNDVIK FÄLLORNA Avslut
a samtalet direkt om du inte är intresserad av att teckna ett nytt avtal. Svara aldrig på ett sms för att ta emot information om avtalserbjudandet. Undersök om det stämmer att den som ringer sam arbetar med din nuvarande elhandlare eller ditt elnätsföretag. Kontrollera klagomåls listan på Energimarknadsbyrås webbplats innan du tecknar nytt avtal. Läs mer: På Konsumenternas Energimarknadsbyrås webbplats finns information om hur man går till väga för att bestrida en faktura eller ett avtal samt hur man anmäler ett bolag till Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden. Där finns även vägledning för den som är intresserad av att byta elavtal. • energimarknadsbyran.se • www.konsumentverket.se/ forkonsument/anmaltillkonsumentverket/ • arn.se/konsument/ – Det lät ju ändå intressant med lägre kostnader. Jag försökte få veta mer och då sa säljaren att han kunde skicka mer information om jag bara bekräftade med ett sms att jag ville ha informationen. Så då gjorde jag det, vilket jag förstås ångrar. Någon ytterligare information dök aldrig upp och Anders tänkte inte mer på saken. Förrän den första fakturan damp ner i brevlådan. – Jag försökte förstås kontakta bolaget, både på telefon och via mejl, men har inte fått något svar än. Anders tänker nu anmäla bolaget till Allmänna Reklamationsnämnden och hoppas kunna komma ur sitt 36 månader långa avtal. THOMAS BJÖRKSTRÖM, VD för Konsumenternas Energimarknadsbyrå, som erbjuder vägledning i bland annat elfrågor, känner tyvärr igen mycket av det som drabbat Anders. – Många som kontaktar oss har liknande upplevelser, säger han. Ofta är det inte helt glasklart vem försäljaren representerar och priset beskrivs som mer fördelaktigt än det sedan visar sig vara. Den som sedan svarar på till exempel ett sms för att få mer information riskerar att bolaget använder svaret för att hävda att ett avtal tecknats. – Jag känner mig naturligtvis väldigt dum, berättar han. Men samtidigt så menar jag att jag absolut inte sade ja till ett nytt avtal. ANDERS HAR TIDIGARE inte funderat särskilt mycket över elräkningen. Han har alltid köpt sin el från samma bolag som äger elnätet. – Den som ringde presenterade sig som en representant för mitt elnätsbolag, jag minns inte om han sa att han jobbade där eller om han samarbetade med dem. Jag förklarade att jag var nöjd med det avtal jag hade men han påstod att han kunde erbjuda ett elpris helt utan påslag, att jag skulle kunna få el till inköpspris. Redan där borde jag förstås ha blivit lite misstänksam. Thomas Björkström vill ändå poängtera att den absoluta majoriteten av elhandelsföretagen sköter sin försäljning på ett ansvarsfullt sätt. Det är ungefär tio bolag som genererar klagomål från kunder som känner sig lurade. Flera av dessa namnges i klago målslistan på energimarknadsbyråns webbplats. – Vårt viktigaste råd är att aldrig bekräfta med ett sms eller med ett knapptryck på telefonen att du vill ha mer information gällande ett erbjudande. Det är också bra att vara noggrann och kontrollera att den som ringer verkligen är den han eller hon påstår. Exempelvis om det är på uppdrag av ditt nuvarande elbolag. »Många som kontaktar oss har liknande upplevelser.« THOMAS BJÖRKSTRÖM Många som upplever att de blivit lurade ställer sig frågande till hur den här sortens telefonförsäljning kan tillåtas, fortsätter Thomas Björkström. – Elmarknaden är byggd för seriösa aktörer och den som verkligen vill kan hitta kryphål i lagstiftningen som går att utnyttja. Jag hoppas att Energiföretagen Sverige och Energimarknadsinspektionen, som arbetar med frågan, liksom pågående statlig utvärdering av skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning föreslår förändringar som kommer tillrätta med problemen som dessa bolag skapar för elkunderna. Fotnot: Anders heter egentligen något annat. 15