Byggaren 1
Christer Andersson provkör MAN TGE 3.180 2,0 TDI
177 hk » Jodå! MAN TGE är en hantverkarbil att ta på allvar Vad finns det för skäl för att köpa en MAN TGE? Vänd på frågan. Varför inte köpa en MAN TGE? Den har allt. Alternativt med fram-, bak- eller fyrhjulsdrift. Dessutom som skåp, flak eller chassi samt med manuell- eller automatväxellåda. Eldrift finns som grädde på moset. Det enda som helsyskonet VW Crafter är bättre på är serviceställen i ”varje buske”. Text och foto: Christer Andersson -T itta! Vad är det där? Den ser ju ut som en VW Crafter. En inte till fullo påläst kollega pekade ut genom fönstret från vårt lunchställe där en bil med ett stiliserat lejon i grillen rullade förbi. Det var lätt att svara: Det är en VW Crafter! Bilen var en MAN TGE, en tämligen sällsynt men rar art i den svenska bilfloran. MAN:s lätta lastbilar ökade med 510 procent under 2019 i Sverige. Låter fantastiskt? Ja, men det handlar om 61 bilar mot 10 under 2018. Som jämförelse kan vi nämna att det såldes 2 057 VW Crafter under 2019. De lätta lastbilarna från VW och MAN samsas i samma moderbolag, Traton, och tillverkas på samma band i en fabrik i Polen. Tonvikten ligger på skåpet med framhjulsdrift och förhöjt tak och man har försäljning och framför allt service i anknytning till försäljningsställena för MAN:s tunga lastbilar. I Europa är det chassi och flakbilsförsäljningen som går bra. Inte minst i C-kortsversionerna på 4,0- och 5,5 ton. Även tidigare har det sålts lätta transportbilar från MAN i Sverige. När VW Crafters föregångare hette LT, samproducerade VW med lastbilstillverkaren MAN. MAN TGE säljs som skåp i fyra versioner i två axelavstånd, tre längder och i tre höjder. Den framhjulsdrivna finns även med en totalvikt av 4,0 ton och de bakhjulsdrivna med 5,5 ton. Skåpvolymer upp till 18,3 kubikmeter. Längderna är 22 från 598,6 cm upp till 739,1 cm för skåpversionen. Fyrhjulsdriften, som kombineras med den framhjulsdrivna versionen, är av Haldex-typ. Motorn är en 2,0-liters TDI-motor i fyra effektuttag: 75 kW/102 hk, 90 kW/122 hk och 103 kW/140 hk i turboversionen och med 130 kW/177 hk i biturboversion. Sexväxlad manuell låda eller åttastegad automat för de fram- och fyrhjulsdrivna. Även en åttastegad automat för de bakhjulsdrivna. Utbudet av assistans- och säkerhetssystem är brett. Standard är en hastighetsberoende elektromekanisk servostyrning med automatisk återgång. Standard är också multikollisionsbroms. Antalet hjälpmedel är omfattande, som standard eller tillval. Bland annat adaptiv farthållare, hindervarning, återstyrning efter hastigt körfältsbyte, varning för bilar bakifrån, dödavinkelnvarning, automatisk parkeringshjälp, sidovindsskydd, stabiliseringskontroll, autobroms efter en kollision och automatisk backning med släp. Byggaren har provkört ett flertal versioner av MAN:s breda utbud men koncentrerar oss här på ett skåp med den korta längden, det medelhöga taket och 130 kW/177 hkmotorn i kombination med en mjukt växlande automatlåda. En bil som bör passa den kräsne hantverkaren. Personligen skulle vi välja till den väl fungerande fyrhjulsdriften för hög framkomlighet och säkerhet i alla väglag. Merkostnaden är överkomliga 39 000 kronor. Vi gillar mattsvarta avbärarsköldar längs sidorna vilka övergår i mattsvarta plaststötfångare. Bilen har bra belysning av led-typ. Bra bakljusarrangemang och mattsvarta backspeglar med inbyggda blinkers. Dörrarna är breda och ger ett högt men oproblematiskt insteg till en genomtänkt förarplats. Förarstolen har lagom skålning och behaglig tygklädsel. Stolen är fjädrad med viktjustering, den kan justeras i längd, höjd, djup och lutning. Ryggstödslutningen är steglös och det finns ett eldrivet svankstöd med fyra lägen. Armstöden på båda sidor är justerbara. Inredningen går i svart och grått med apelsinskalsyta mot reflexer. Lättrengjort gummiklätt golv och grå textil i taket och på mellanväggen. Instrumenteringen är tydlig och väl synlig. Varvräknaren till vänster och hastighetsmätaren till höger med infälld PLUS & MINUS + Motor med hög körbarhet + Låg bränsleförbrukning + Komfortabel förarmiljö + God åkkomfort + Bra förvaringsutrymmen i hytten + Bred sidolastdörr + Hög släpvagnsvikt + Omfattande modell- och tillvalsutbud – Endast förarkrockkudde standard – Eftersatt passagerarkomfort – Bakdörrarna spärrar ej i 180 grader – Speglingar i vindrutan från förvaringsfack byggaren 3 2020