Byggaren 1
MAN TGE 3.180 2,0 TDI 177 hk Pris, inkl. moms: Fr
ån 423 140 kr. Fordonsskatt: 21 257 kr. Garantier: Nybil, 2 år eller 25 000 mil. Serviceintervaller: 2 år eller 5 000 mil. Motor: Diesel. Dubbelturbo. Commonrail. Intercooler. Partikelfilter. Rak 4 cyl. 16 vent. 1 968 cm3. Max effekt, 130 kW/177 hk vid 3 600 v/min. Max vridmoment, 410 Nm vid 1 500–2 000 v/min. Miljö: Euro 6. Miljö: Euro 6/Euro VI. Koldioxidutsläpp, Testcykel WLTP, 265 g/km. Bränsleförbrukning: Testcykel, WLTP. Blandad körning, 10,1 l/100 km. Låg, 11,2 l/100 km. Medium, 9,4 l/100 km. Hög, 8,9 l/100 km. Extra hög, 11,1 l/100 km. Byggarens snittförbrukning med maxlast, 9,5 l/100 km. Bränsletank 75 liter. Prestanda: 0–100 km/tim, ca 13,5 sek. Full last, ca 18,3 sek. Toppfart, ca 165 km/tim. Mått och vikter: Längd/bredd/höjd 598,6/204,0 (242,7 med speglar) /259,0 cm. Axelavstånd 364,0 cm. Lastvolym 11,3 m3. Tjänstevikt/maxlast/släp 2 388/1 112/3 000 kg. finns stora utrymmen under passagerarsoffan. Sikten är bra framåt och åt sidorna, utom närsikten framåt. Backspeglarna är stora och eluppvärmda med panoramaspeglar i botten. Solskydden klarar sin uppgift även vid sidoljus. Däremot går vindrutetorkaren inte tillräckligt långt ut mot vänster vindrutestolpe. Krockkudde är standard på förarsidan. Övriga krockkuddar är tillval. Sorgligt. Bältena är justerbara i höjdled på ytterplatserna. Huvudskydden kan justeras i höjdled. Kurvhandtag i taket samt instegshandtag på sidorna. Innerbelysningen har riktbara kartläsningslampor. Motorrummet är svåråtkomligt över en hög grill, men alla kontroller och påfyllningar är åtkomliga och väl markerade. Vi saknar en stänkplåt under motorn, liksom gasdämpare för den tunga motorhuven. Skåpet är lättlastat och har en bred sidodörr. Trägolv är standard men övrig klädsel i skåpet är tillval. Fyra led-lampor i taket. De symmetriska sidohängda bakdörrarna låser i 90 grader och fäster med magneter när de viks upp mot bilens sidor. Hög komfort på förarplatsen. Bra förarstol, överskådliga instrument och goda förvaringsmöjligheter. Sämre för passagerarna på tvåsitssoffan. Beklagligt att passagerarkrockkudde är tillval. Låg instegshöjd på ca 57 centimeter. Hantverkarinredningen kommer från Sortimo. Dörrarna spärrar i 90 grader och låser med magneter mot skåpets sidor. Sidodörren är bred och ger lätt åtkomlighet till en arbetsplats med ståhöjd. Däremot låser de inte i 180 graders öppning. Instegshandtag på båda sidorna och vid sidodörren. Tio lastsäkringsöglor och förberett för lastsäkringssystem på sidorna. MAN TGE är tyst, bekväm och rulllar komfortabelt med och utan last. Den elektromekaniska styrningen är bra. Fjädringen/dämpningen sväljer ojämnheter effektivt. Framhjulen spinner lätt loss i uppförslut, på lösgrus och i halka innan antispinnsystemet tar över. Ljudnivån på knagglig svensk asfalt är låg. Värdena är uppmätta med en identisk VW Crafter. Vi mätte upp 66 decibel vid 110 km/tim och 65 vid 90 km/tim och 64 vid 70 km/tim. I tätortstrafik, vid 70 km/ tim låg vi på 64 eller 65 decibel beroende på växel. Bränsleförbrukningen betraktar vi som låg för bilstorleken. Vårt snitt med till 3,5 ton maxlastad bil låg på 9,5 l/100 km.º VI BYGGER TILLSAMMANS FRÅN UPPSALA I NORR TILL TRELLEBORG I SÖDER Samma kundnummer och villkor i alla våra byggvaruhus. 24 byggaren 3 2020