Nordisk Industri 1
UNDERHÅLL i USA. Det hela handlar om en fullkomli
g explosion av uppkopplade sensorer. Idag är ca 10 miljarder ”saker” uppkopplade mot Internet, medan det kommer vara ca 50 miljarder år 2020. Många nya maskiner levereras med ett stort antal inbyggda sensorer där leverantören inte längre säljer en maskin med tillhörande reservdelar, utan en förmåga att utföra en viss prestation och därmed själv tar ansvaret för driftsäkerheten enligt helt nya affärsmodeller. Prediktivt underhåll handlar därför om att samla allt data på ett och samma ställe, bearbeta och analysera data i realtid och med hjälp av prediktiva modeller automatiskt skicka underlag till verksamhetssystemen som t.ex. ett underhållssystem. Think big, start small! Att införa prediktivt underhåll i sin fulla utsträckning är ett långsiktigt förändringsarbete som inte skall underskattas. Dels behöver underhållstrategin uppdateras med nya styrmedel, men även underhållsingenjörens roll förändras där nya arbetsuppgifter också kräver ny kompetens. Men den goda nyheten är att tekniken är billig och enkel att applicera, t.ex. kan en första tilllämpning sättas upp på ett par veckor genom att nyttja det data som redan finns. Gör därför som Peter Calen: leder projekt inom underhåll och teknik på Pågen. Foto: Sigma Pågen, prova tekniken i en enskild maskin till att börja med för att skaffa erfarenhet och kunskap hur tekniken kan utveckla verksamheten – och bara genom det har Pågen redan ett försprång mot andra brödtillverkare! Prediktivt underhåll säkrar bullar från Pågen till kaffet I Göteborg pågår ett intressant projekt där Sigma hjälper Pågen att skapa ett system för prediktivt underhåll som kan förutse produktionsstörningar. Vi har pratat med Peter Calen som leder projekt inom underhåll och teknik på Pågen. På bageriet i Göteborg bakas det dygnet runt, och just på kvällarna tillverkar Pågen sina populära gifflar. Allt för att de ska kunna levereras färska på morgonen nästa dag till hela Sverige och även utanför landets gränser. Tillverkningen sker i flera moment och mellan två stationer åker bullarna på ett transportband. Där Electric Power Research Institute (EPRI) har tillsammans med Chevron i USA i sin studie av framför allt elmotorer konstaterat stora kostnadsbesparingar med prediktivt underhåll. För en normalstor anläggningsindustri motsvarar detta åtskilliga miljoner kronor i besparing varje år och där ROI ofta mäts i några månader bara genom ett effektivare underhåll. Och till det kommer högre tillgänglighet i anläggningen som har en ännu större påverkan på resultaträkningen. NORDISK INDUSTRI NR 1/2016 37