Lera Budgetkritik, klimatmål och de snyggaste nya
kollektionerna.
Lera En simhall i Kungsbacka har klätts med platto
r inifrån och ut.
Lera Patricia Urquiola har släppt kollektionen Cel
osia och efterlyser funktionell keramik. PORTRÄTT: PATRICIA URQUIOLA BORTOM DET DEKORATIVA Patricia Urquiola är arkitekten med en passion för produktdesign. Med flera kollektioner keramiska plattor i bagaget ville hon ta materialet till nästa nivå och göra keramiken till en funktionell del av inredningen. Nästa drömprojekt är dock av icke-materiell natur. Text HEDVIG ANDERSSON Bild MUTINA/MASSIMILIANO STICCA/NICOLA CARIGNANI N 16 ästa år fyller Patricia Urquiola 60 år och även om hon inte verkar ha några planer på att gå i pension kan den spanskfödda arkitekten redan nu blicka tillbaka på en lång och framgångsrik karriär. En present i form av ett dockhus väckte en gång i tiden hennes intresse för hur vår fysiska miljö är konstruerad. – Jag visste att jag ville bli arkitekt redan som barn. Min pappa var ingenjör och min mamma hade studerat filosofi. Jag tror att jag fått mina intressen och min nyfikenhet från dem båda, fast på olika sätt. När de gav mig ett dockhus blev jag så nyfiken på konstruktionen, hur alla de små rummen satt ihop, så jag tog isär det och byggde ihop det, gång på gång. SEDAN EXAMEN från Madrids arkitekturhögskola 1989 och fortsatta studier i Milano har det blivit produktformgivning hon ägnat sig mest åt och hennes lekfulla, färgstarka, smarta och vackra möbler, mattor, armaturer, tapeter och inte minst kakel har fått internationellt genomslag. Sedan 2001 driver hon en egen verksamhet, ett beslut hon tog på uppmaning av den italienska arkitekten och PATRICIA URQUIOLA Patricia Urquiola föddes i Spanien 1961 och utbil dade sig till arkitekt i Madrid och Milano. Efter sex år hos Piero Lissoni valde hon 2001 att starta en egen studio. Sedan dess har hon rönt internationell uppmärksamhet för sina möbler, mattor, armaturer, tapeter och kakelplattor för företag som Kartell, B&B Italia, Moroso och Mutina. formgivaren Piero Lissoni som var hennes arbetsgivare under sex år. – Jag lärde mig mycket när jag jobbade för honom, det var väldigt värdefulla år. Och det var han som övertygade mig om att jag borde öppna en egen studio. Själv hade jag inte tänkt på det, jag trivdes med mitt jobb och hade kanske också lite låg självkänsla. Men han sa ’du har vad som krävs, a LERA #2 2020
Lera Stylisten Josefin Tolstoy fascineras av natur
ens nyansrikedom.
Lera Illustrationer på kakel – Ylva Wilhelmina Fra
nzén berättar om sitt senaste projekt.
Lera Mjuka textilier möter hård, blank keramik på
ombonad bar i Helsingfors.
Lera Fyra snygga interiörer för bad och återhämtni
ng.
Lera Det keramiska materialet vinner mark. Vi list
ar fem nya användningsområden.
Lera Byggkeramikrådet gör gemensam sak med GVK och
Säker Vatten.