Lera Budgetkritik, klimatmål och de snyggaste nya
kollektionerna.
Lera En simhall i Kungsbacka har klätts med platto
r inifrån och ut.
Lera Patricia Urquiola har släppt kollektionen Cel
osia och efterlyser funktionell keramik.
PORTRÄTT: PATRICIA URQUIOLA UTierras hämtar inspi
ration från hantverkstraditioner kring Medelhavet. Q Storskaliga hexagoner från kollektionen Déchirer. E Den tredimensionella kollektionen Celosia har skulpturala kvaliteter. åsikter, och du är redo för en egen studio nu’, och så fick det bli. Hos den italienska keramiktillverkaren Mutina 3 KAKELKOLLEKTIONER AV PATRICIA URQUIOLA ■ Tierras. Inspirationen till Tierras hämtades från traditionellt hantverk från länderna kring Medelhavet. Ambitionen var att skapa keramiska plattor med en estetisk koppling till dess ursprung i jorden, med färger hämtade från lera och terrakotta, men också med tydliga spår av människans hand och kreativitet. ■ Celosia. Patricia Urquiola vill röra sig bort från idén att keramiken i första hand ska ha en dekorativ roll, och skapa kollektioner där plattorna också har en funktion utöver det dekorativa. I den senaste kollektionen Celosia ville hon göra plattorna till föremål, snarare än beklädnad. ■ Déchirer. Déchirer var banbrytande när den kom 2009 på så sätt att man lyckats skapa storskaliga, matta plattor med reliefeffekt för golv. Det småskaliga och detaljrika mönstret symboliserar fragmenterade minnen i en relief som ömsom framträder tydligt, ömsom ger ett nött och nedskavt intryck. är hon sedan 2008, när företaget grundades, en återkommande formgivare. Sex kollektioner keramiska plattor har det hunnit bli under åren, och det var Mutina som först väckte hennes intresse för det keramiska materialet. – Jag har haft turen att få jobba med dem sedan starten, och trots att det var ett nystartat företag var de redan då modiga och nyfikna. I den första kollektionen jag gjorde för dem, Déchirer, experimenterade vi med stora format och en ny metod, continuateknologi, som innebar att vi kunde skapa oglaserade plattor med relief även för golv. Under den processen lärde jag mig hur formbart materialet är och hur spännande det är att experimentera med keramik. KOLLEKTIONEN TIERRAS, där Patricia Urquiola hämtat inspiration från hantverkstraditioner kring Medelhavet, har en jordnära färgskala i varma, san diga nyanser med inslag av grönt och svart. Tillsammans med den senaste kollektionen, Celosia, tillhör den de plattor som Patricia Urquiola är mest nöjd med. – Bra design tar risker, och rör sig utanför de givna ramarna. Den stora utmaningen med att skapa i keramik är att gå bortom den dekorativa aspekten. Vi behöver utforska den keramiska plattans möjligheter och börja tänka på den som en funktionell del av inredningen. Plattorna kan till exempel rena luften eller stänga ute ljud utifrån. Det finns väldigt mycket att studera och utforska där. ”BRA DESIGN TAR RISKER, OCH RÖR SIG UTANFÖR DE GIVNA RAMARNA.” I linje med denna övertygelse och viljan att ta mate rialet till nästa nivå, är nytillskottet Celosia egentligen inte en platta, utan snarare en tredimensionell skapelse med skulpturala kvaliteter och konstruktiva egenskaper. – Utgångspunkten för Celosia var att skapa ett föremål, snarare än något som man klär en miljö i. Jag hämtade inspiration från de rumsavdelare som man ofta ser i den arabiska kulturen. Arbetet med kollektionen kändes till en början som ett hantverksprojekt. Tack vare den kunskap som finns hos tillverkaren kunde vi skapa enheter som kan bilda en bärande struktur, som tegelstenar. DEN SOM HAR vägarna förbi Stockholm kan passa på att bo på Grow Hotel i Solna där svenska Note Design Studio har använt Celosia som rumsavskiljare i hotellets restaurang och bar. Även om kollektionen har en ovanlig skala i byggkeramikens värld har visionären Patricia Urquiolas drömprojekt helt andra dimensioner – och det ligger väl i tiden. – Jag drömmer om att skapa ett bättre sätt att kommunicera än något av dem vi har idag. Ett som nästan inte är fysiskt, som inte påverkar hälsan och som kan filtrera vilken information som når dig utifrån din tillgänglighet, ditt humör, vilken typ av information du behöver och vilka människor du vill ha kontakt med just då. ■ 18 LERA #2 2020
Lera Stylisten Josefin Tolstoy fascineras av natur
ens nyansrikedom.
Lera Illustrationer på kakel – Ylva Wilhelmina Fra
nzén berättar om sitt senaste projekt.
Lera Mjuka textilier möter hård, blank keramik på
ombonad bar i Helsingfors.
Lera Fyra snygga interiörer för bad och återhämtni
ng.
Lera Det keramiska materialet vinner mark. Vi list
ar fem nya användningsområden.
Lera Byggkeramikrådet gör gemensam sak med GVK och
Säker Vatten.