Kingsize 1
Intervju: El Da Sensei / Artifacts Tobias Carlsso
n Woodchop Vinyl / Big Beat / Atlantic Records / Smoke On Records EL DA SENSEI OM ARTIFACTS ”Kemin fanns alltid där” New Jersey-gruppen Artifacts är sannerligen en hiphop-klenod från en svunnen era. Kingsize Magazine intervjuade nyligen El Da Sensei om gruppens tredje album, bara några dagar innan MC-kollegan Tame One tragiskt avled i början av november. För tre år sedan lämnade även DJ Kaos jordelivet. Nu manifesterar han själv gruppens ”legacy” och arbetar oförtrutet vidare med nya projekt. Genombrottet för El Da Sensei och Tame One kom under det magiska året 1994, några år efter att gruppen börjat knepa och knåpa på texter och rim tillsammans. Duon Brick City Kids blev snart Artifacts och deras första singel, ”Wrong Side of da Tracks”, fick lovord och hyllningar från alla håll och kanter världen över. Låten har med åren kommit att bli en av hiphopvärldens största graffiti-anthems. Rahem Brown (Tame One) och William Williams (El Da Sensei) följde snart upp med debutalbumet ”Between A Rock & A Hard Place”, där Buckwild och T-Ray stod för merparten av produktionen. Från debutskivan och framåt var det tydligt att de båda Newark-grabbarna hade rimblocken fullmatade med texter, kompletterat med ambitionen att lyckas med utpräglad boombap-hiphop i en snabbt föränderlig hiphopvärld under 90-talet. Tame One hade enligt egen utsago knåpat på rap och rim sedan årtiondet dessförinnan – ett skrivande och skapande som resulterade i att han bland annat sporrade kusinen Redman att bli bättre på micken. När Tame One tragiskt gick bort i november 2022 gick hela hiphopvärldens tankar till El Da Sensei, som på några års tid förlorat båda sina gruppkollegor. Själv valde El Da Sensei att 54 KINGSIZE MAGAZINE | NR 6, 2022 hylla Tame One, för hans förmåga att inspirera och pusha honom att bli bättre. I knew who you were. You were one of the best I knew with that shit in your hand. I knew the illest wordsmith there was. You made me better. Extremely better. It was hard in the beginning but in order to keep up I had to get better. You showed me that. And told me I got better...that meant a lot to me. You always had that ’IT’ factor and early too.” Utvecklingen rapmässigt gick snabbt mellan 1994 och 1997, vilket tydligt gick att spåra på andra albumet ”That’s Them”. Skivan sprudlade av vassa verser, punchlines och ordlekar i en väl avvägd rapsynergi. På skivan stod producenten Shawn J Period för merparten av ljudbilden, vilket resulterade i minnesvärda klassiker som ”Art Of Facts”, ”The Ultimate” och ”Return To The Wrongside”. I samband med det andra albumet blev Artifacts även officiellt en trio, med Shawn ”DJ Kaos” Perry med på tåget framgent. Tragiskt nog lämnade även han jordelivet för några år sedan, i augusti 2019. Han kom att bli en instrumentell del av gruppen genom alla år. El Da Sensei beskriver för mig hur DJ Kaos var den som höll ihop gruppen under tuffa tider. – Alltså, Kaos var liksom limmet som höll ihop Artifacts. Han såg till att vi höll ihop på många olika sätt, även fast det gick långa perioder när vi inte spelade in något tillsammans. Han var vår Jam Master Jay. Det säger en hel del om hans betydelse. Han fick faktiskt höra merparten av albumet innan sin bortgång, även om han inte kunde bidra. Han älskade vad vi hade skapat. Att trion inte alltid drog jämnt sinsemellan blev tydligt redan vid Sverigebesöket 1997. En obstinat och instabil Tame One hamnade i luven på El, Kaos och flera svenskar vid turnéstoppen runt om i landet. Anekdoterna från ”That’s Them”turnén är många (något jag återkommer till i ledarkolumnen) och speglade problemen som sedermera resulterade i att gruppen splittrades. Men Artifacts lyckades flera gånger hitta tillbaka till varandra genom årens lopp, för både spelningar såväl som häng i studion. Mycket tack vare DJ Kaos överbryggande kraft för att hålla ihop gruppen. I april WWW.KINGSIZEMAG.SE