Campingguide 1
utsläppen. Alla som har cyklat med för dåligt pum
pade däck vet att det går tungt. Samma gäller för en bil. Om du kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck ökar bränsleförbrukningen cirka tre procent. För en normal privatbilist innebär det 400–500 kronor extra om året. Om alla körde med rätt lufttryck skulle också utsläppen av växthusgaser minska betydligt. För lågt lufttryck och stora skillnader i lufttryck på samma axel (0,5 bar eller mer) kan påverka trafiksäkerheten så att bilen blir instabil och föraren får svårare att klara en undanmanöver eller hård inbromsning. Vid för lågt lufttryck blir däck instabila och att klackarna, som har kontakt med vägbanan, rör sig mer. Då ökar friktion och värmeutveckling, och däcket slits fortare. Det kostar pengar och är dåligt för miljön. Ojämnt slitage av slitbanan, i skuldror, eller i däckets mitt, kan vara ett tecken på för lågt lufttryck. Med 30 procent för lite lufttryck kan däckens livslängd halveras. För högt lufttryck ger sämre komfort. Samtidigt blir anliggningsytan mindre, vilket försämrar greppet. Måttlig tryckökning ger en kortare yta, och vid ännu högre tryck även smalare. Greppet blir också sämre på grund av att däcket blir sty27