Campingguide 1
baserade på fordonsslag och vikt. Konsekvensen bl
ir till exempel en skärpning för riktigt tunga lastbilar och tunga bussar medan ”övriga fordon”, bland annat husbilar får vissa lättnader. Ökad trafiksäkerhet I det beslut som regeringen fattade hösten 2020 konstaterade man att reglerna missgynnat ägare av husbilar och husvagnar. Anledningen är att reglerna för vad som är överlast bedöms på ett sätt som påverkar fordon olika. Tanken är nu att reglerna både ska bli rättvisa, men också mer trafiksäkra. I underlaget till beslutet konstaterar regeringen att det egentligen inte är relevant att beräkna ett fordons överlast utifrån maximilast. Överlast baserat på totalvikten ger en bättre bild av om vikten utgör en trafikfara. Konsekvensen av tidigare regler var att en förare av husbil med låg maximilast fick betala högre böter än den som hade en släpkärra med hög maximilast, även om de överlastat lika mycket. Regeringen ändrade samtidigt i trafikförordningen så att polisen nu kan hindra fortsatt färd om ett fordons totalvikt överskridits med mer än 10 procent. Tidigare har denna regel utgått från 20 procents överlast. Sänkningen av procentsatsen har som syfte att främja trafiksäkerheten på vägarna. 36