Campingguide 1
intensivare än vi är vana vid i Sverige. Det är o
fta trångt och ibland ett högt tempo. Ta det lugnt så ordnar sig det mesta, men räkna inte med normala körhastigheter – framför allt inte i bergstrakter. Vid långa stigningar kan resan ta väsentligt längre tid än normalt. Håll också ett öga på motortemperaturen. Om kylaren inte räcker till kan du sätta på bilvärmen på full effekt. Då cirkulerar mer vätska i systemet och motorn kyls bättre. I utförsbackar ska du i första hand använda motorbroms. Grundregeln är samma växel nerför som du använde uppför. Om du använder fotbromsen finns risk att bromsvätskan blir så het att bromsarna slutar att fungera. Kör med rätt växel redan från backkrönet. På senare år har det kommit allt fler rapporter om rån och stölder längs de stora turiststråken genom Europa. Ta med det i beräkningen när ni planerar resrutt och raster. Var helt enkelt lite extra försiktig när du väljer rast- och övernattningsplats. I Europa finns många rastplatser med hög standard, men det är alltid tryggast att övernatta på campingplatser. Det är intensiv trafik på Europas motorvägar. Det betyder också att det alltid pågår mer eller mindre omfattande underhållsarbeten. Om du ska genom till exempel Tyskland är det närmast osannolikt att du inte fastnar några timmar i en kö vid vägarbeten eller olyckor. Mest aktuell information 46