Advokaten 1
– De har blivit det största hindret för utvecklin
gen egentligen, eftersom de har utbildat sig i immaterialrätt och byggt hela sina karriärer och sin affärsverksamhet på det, säger Jon Karlung, som menar att tiden redan har gett honom rätt i att marknaden kan lösa problemen på egen hand. – För tio år sedan hävdade vi som stod på andra sidan att det skulle bli möjligt med nya tjänster och affärsmodeller, att de måste få värka fram naturligt. I stället för att med alla medel försöka hålla fast vid den modell som varit och motarbeta tekniken borde man anamma den. Mycket riktigt, nu har vi blixtsnabbt bredband och nya tjänster som Netflix och Viaplay. Folk har ju helt ändrat sina konsumtionsmönster, säger Karlung. BITER SIG FAST De nya nättjänsterna till trots förnekar inte Jon Karlung att det fortfarande förekommer illegal fildelning. Däremot tror han inte att det påverkar kultursektorn i någon särskild utsträckning. – Konstnärer har i alla tider haft svårt att få pengar. Det kommer alltid att vara jobbigt att vara en udda filmskapare i nån smal nisch. Om du däremot tittar på filmbranschen som helhet så har den aldrig tjänat så mycket pengar som nu. Det väller in pengar! Samma sak med musikbranschen. De tjänar jättemycket pengar, säger han. Advokat Per Josefson har företrätt såväl rättighetsinnehavare som nätoperatörer, bland annat i det uppADVOKATEN NR 1 • 2018 märksammade målet där Bredbandsbolaget förelades att blockera vissa webbplatser. Han tycker att det är självklart att upphovsmännen ska få betalt för sina verk. Men när det gäller möjligheterna att finansiera sitt skapande är han pragmatisk. – I praktiken tror jag att rättighetshavarna ska hoppas mer på den tekniska utvecklingen än på lagstiftning, säger han. Spotify är, menar Josefson, ett utmärkt exempel på att det går att hitta fungerande ersättningsmodeller. Per Josefson pekar på att de stora skivbolagen först var skeptiska till Spotify och ansåg att affärsmodellen inte skulle fungera. Verkligheten kom att motbevisa dem, och i dag gissar Josefson att musiktjänsten är en av de största inkomstkällorna för bolagen. – Film- och skivbolagen biter sig fast i gamla distributionsmodeller, och har varit långsamma med att anpassa sig till verkligheten, hävdar Per Josefson, som konstaterar att även om frågan om upphovsrätten och internet i dag inte diskuteras i medierna, finns den underliggande kritiken i stora delar kvar. – En del i kritiken från Pirate Bay-tiden, att allt ska vara gratis, är helt oseriös. Det draget tror jag inte är särskilt starkt i dag. Däremot kan man fortfarande konstatera att det upphovsrättsliga regelverket passar rätt dåligt i förhållande till internet och den nya tekniken. Där får jag en känsla av att lagstiftaren, domstolarna och rättighetshavarna krampaktigt försökt anpassa terrängen efter kartan, säger Per Josefson. Mycket av problemen handlar, enligt Per Josefson, Bahnhofs vd Jon Karlung har kallat blockeringsdomen mot Pirate Bay för ”dödsryckningar från upphovsrättsindustrin”. » 31 31