Lokaltidningen Kanalen 1
2 LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM
• NR 41 • VECKA 41 • TISDAG 11 OKT • 2022 • ÅRG 27 insändare & debatt LÄSARBILDEN N Skolmatens bu och bä är jag gick i skolan var det kutym att klaga på maten. Alla elever gjorde det. Faktum är att maten faktiskt blev sämre under min grundskoletid. När jag började lågstadiet hade vi omtyckt kyckling på menyn men under årens lopp förvandlades fågeln till en självdöd seg gammal höna i currysås. Många andra populära rätter försvann från matsedeln och ersattes av Knuts låda, vilket i princip handlade om äggstanning med lite rester i. Min mamma tyckte att jag överdrev i mitt gnäll av hur mycket tristare maten hade blivit. Ja, det var ända tills hon själv började plugga på Komvux och fick äta samma skolmat som jag. Då kunde hon inte begripa hur kökspersonalen kunde misshandla en så god rätt som till exempel potatisbullar. Mina barn klagar också på maten på sina respektive skolor. Ändå har jag en känsla av att maten har blivit bättre sedan jag tog studenten. När jag som 11-åring beslöt mig för att bli vegetarian blev det kaos i skolbespisningen. Efter mycket om och men fick jag slutligen vegetarisk kost men det var ungefär tre rätter som erbjöds varav en var risgrynsgröt, inte mycket protein eller grönsaker där inte. Nu verkar de flesta skolor erbjuda minst två alternativ, varav det ena är vegetariskt. Och det finns alltid flera sorters grönsaker att välja mellan. Ändå finns det en skola vars mat lär vara så dålig att eleverna har skapat ett Insta-konto där de lägger upp bilder. Att få mask i potatisen är ju verkligen inte kul. Själv fick jag ett tuggat geléhallon i risgrynsgröten en gång, det var inte heller någon trevlig upplevelse, men det gjorde mig bara äcklad men inte sjuk. Det finns en annan skola i kommunen som alltid serverar god mat. Hur kan det komma sig? Är det bara ekonomi som ligger bakom eller har vissa kockar en förmåga att trolla med knäna, jag menar resurserna? Jag har själv suttit i styrelsen på en föräldrakooperativt driven förskola. Då förskolan höll på att gå i konkurs insåg vi att vi måste spara. En sak som vi sparade in på var just maten. Vi tog in offerter och valde att gå vidare med den billigaste aktören. Big mistake! Eftersom det var just ett föräldrakooperativ fick vi som hade våra barn där rycka in och jobba när den ordinarie personalen var sjuk. De äldre barnen hade klagat på att de fick samma sås till allt, och efter att ha smakat den trögflytande sörjan förstod vi i styrelsen att vi måste lägga mer pengar på mat. Det var helt klart fel område för besparingar. Insändare, debattartiklar och läsarbilder Du är välkommen att skicka in insändare på max 1 500 tecken och bilder (fotografens namn måste anges). Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner och göra lättare ändringar i inskickade texter. Maila till debatt@fixmedia.se Vill du ha chansen att få din bild publicerad i Kanalen? Maila till redaktionen@fixmedia.se PARADISET finns runt hörnet, dvs i Margretelundsparken. Foto Hans KempKa Demokratisk respektlöshet från Michaela Fletcher Ändringar i kommunens politiska organisation ska beslutas av Kommunfullmäktige. Innan det görs ska förslaget presenteras i och fattas beslut om i Kommunstyrelsen (KS). KS består av ledamöter från både allianspartierna och oppositionspartierna. I KS har organisationsändringen ännu inte kommit upp och trots det har Michaela Fletcher gått ut i tidningen Kanalen och berättat utförligt om en ny organisation. Det är respektlöst mot nästan hälften av kommunens invånare vars representanter får information om ny organisation genom kommunens lokala tidning i stället för via den demokratiska processen. På ställd fråga från Roslagspartiets Roger Johansson, ledamot i KS, hur det kommer sig att Kanalens reporter har information kring organisationen före ledamöterna som ska besluta i frågan, höjer Michaela Fletcher rösten och förklarar att de anställda måste få informationen först. Detta är en märklig kommentar då vi ändå hoppas att Kommunstyrelsens ordförande kan hålla två bollar i luften samtidigt och själv inser att Kanalens reporter inte är anställd av kommunen. En Swedbank, hallå! MONIQUE STALÅS HÖRNSTEN redaktionen@fixmedia.se Tipstelefon: 08-540 883 00 Krönikorna i lokaltidningen Kanalen är personliga. Åsikterna i texten är skribentens egna och reflekterar inte nödvändigtvis redaktionens. Åkersbergakontoret är stängt för ej inplanerade besök. Besked fick jag via en granne som försökt besöka banken under tidigare öppettider. Jag behövde snabbt komma i kontakt med banken angående ett bokat rådgivningsbesök. Ringde växeln, Åkersberganummer, placerades i kö, efter drygt tio minuter gav jag upp. Samma meddelande, upprepades. Ringde nästa dag, samma resultat, väntade lika länge. Inget hände. Din lokaltidning i ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM Stefan Söderberg VD Ansvarig utgivare stefan.soderberg @fixmedia.se TRYCKERI: Pressgrannar AB 2022 TRYCKUPPLAGA: 25.481 ex. DISTRIBUTION: PostNord 24.481 ex. Utdelas till samtliga hushåll i Österåker och Vaxholm. @lokaltidningenkanalen Lokaltidningen Kanalen ges varje vecka ut av: Sågvägen 19, 184 40 Åkersberga Tel: 08-540 883 00 • fixmedia.se Alla rättigheter förbehålls Fix Media AB. Särtryck eller vidaretryck får ej ske utan Fix Medias medgivande. För insänt material ansvaras ej. Jesper Almén Redaktionschef jesper.almen @fixmedia.se Lina Abrahamsson Redaktör lina.abrahamsson @fixmedia.se Prövade med internet, chattade, gick inte att få svar på min önskan att bli uppringd. Kontaktade Telefonbanken, kom fram efter fem minuter, fick lite rådgivning samt att mejl skulle sändas till handläggaren jag ville prata med. Hon hörde inte av sig. Ringde en tredje gång, då till det centrala Swedbanknumret, samma svarsröst, samma meddelande. Åtta minuters väntan. Kom fram, telefonisten skulle be handläggaren kontakta mig samt lämna återbud till bokad tid. Ingen hörde av sig. Misstänker att växeln hos banken inte klarar den ökade mängden samtal. Tänkte ni inte på det innan kontor stängdes? Hur viktig är jag som kund? Inte alls blir min slutsats. Hallå Swedbank, svara! Inger Marianne Ödlund Mångårig Sparbanks- och Swedbankskund ledare som beter sig på detta vis inger inget förtroende och skapar inte bra förutsättningar för en god politisk process under kommande mandatperiod. Vi har ett demokratisk underskott i kommunen. Vi hoppas nu att alla ni som röstat för Michaela Fletcher och Österåkersmoderaterna stöter på och ber om ett bättre demokratiskt förfarande framöver. Anna Maria Tipper Ordförande i Roslagspartiet Ersättare i Kommunstyrelsen Jannica Sundkvist Grafisk formgivare jannica.sundkvist @fixmedia.se Lotta Stattin Grafisk formgivare lotta.stattin @fixmedia.se Marie-Anne Borgenengh Annonssäljare marie-anne. borgenengh @fixmedia.se Insändare & Tips: redaktionen@fixmedia.se Privatmarknad & Familj: privat@fixmedia.se Annonser: annonser@fixmedia.se Agneta Johansson Reporter agge @akersberga.se Inger Lindegren Reporter redaktionen @fixmedia.se Monique Stalås Hörnsten Reporter redaktionen @fixmedia.se Anders G Jakobsson Reporter redaktionen @fixmedia.se Susanne Scantelbury Reporter redaktionen @fixmedia.se Annelie Landén Annonssäljare annelie.landen @fixmedia.se Monika Wikenfors Ekonomi ekonomi @fixmedia.se