Nordisk Infrastruktur 1
FÖRBIFART STOCKHOLM Camilla Magnusson ska ta Förb
ifart Stockholm i mål Camilla Magnusson är Trafikverkets nya projektchef för Förbifart Stockholm. Mångmiljardprojektet byter nu fokus och två av Camilla Magnussons viktigaste uppgifter är att säkerställa färdigställandet av de sista tunnlarna samt få fart på installationsarbetet. Hennes övergripande uppgift är att så småningom ta projekt Förbifart Stockholm i mål. TEXT: ANNIKA WIHLBORG C amilla Magnusson, som tidigare arbetat på NCC i många år, senast som biträdande avdelningschef, ersätter Johan Brantmark, som varit projektchef för förbifarten i tio år och som nu i stället tillträtt en position som avdelningschef på Region Stockholm och ansvarig för utbyggnaden av nya tunnelbanan på sträckan FridhemsplanÄlvsjö. Johan Brantmark lämnade sin roll på Förbifart Stockholm redan i november 2021. Chefsbyte när projektet ändrar karaktär Förbifart Stockholm är ett av Sveriges hittills största infrastrukturprojekt. Den har varit under byggnation sedan 2016 och beräknas bli klar 2030 till en kostnad på 37,7 miljarder kronor. Enligt Anders Selström, som är Trafikverkets chef för Yttre tvärleden, där Förbifart Stockholm ingår, påpekar att det projektchefsbytet genomförs vid en lämplig tidpunkt eftersom projektet för närvarande håller på att byta karaktär. Tidigare har fokus i 108 mångt och mycket legat på att hantera tekniska utmaningar, nu skiftas i stället fokus till att färdigställa de sista tunnlarna och därefter komma i gång med installationsarbetet. Camilla Magnusson är Trafikverkets nya projektchef för jätteprojektet Förbifart Stockholm. FOTO: PRIVAT Har jobbat 27 år på NCC Camilla Magnusson har en lång karriär på NCC bakom sig, hon har varit på företaget sedan hon började där som trainee för 27 år sen. Hon fick tips om projektchefsjobbet på Trafikverket från en vän. Hon ser fram emot att växla fokus från att under stora delar av sin karriär ha arbetat på entreprenadsidan, med huvudfokus på tung anläggning och anläggningsarbeten. NCC har byggt två trafikplatser i Förbifart Stockholm: Häggvik och Hjulsta, men Camilla Magnusson har inte varit direkt involverade i dessa projekt. Hon har i stället de senaste tre åren arbetat med en sammanslagning av två avdelningar på NCC. Camilla Magnusson har en gedigen erfarenhet av förändringsarbete och har under hela sin karriär varit verksam inom områdena infrastruktur och anläggningsbyggnation. Gedigen erfarenhet från entreprenadbranschen – Min förhoppning är förstås att min långa erfarenhet från entreprenadsidan ska kunna bidra med nya perspektiv till projektledningen av Förbifart Stockholm. Jag har hittills följt arbetet med Förbifart Stockholm lite från sidan, men får nu möjlighet att leda projektet, vilket förstås känns spännande och roligt. Jag är en uthållig person som inte lämnar saker och ting ogjorda, säger Camilla Magnusson. n NORDISK INFRASTRUKTUR nr 4 2022