Nordisk Infrastruktur 1
LEDARE á VA-systemet har en rörlängd som skulle r
äcka drygt fem varv kring Jorden och återanskaffningsvärdet för dessa ledningar är uppskattningsvis närmare 1000 miljarder kronor. Svenska politiker saknar överblick Vi lämnar över allt mer av arbetet med infrastrukturen till utländska företag, som kanske inte alltid vill oss väl. Kina tog exempelvis över den grekiska hamnen i Piraeus år 2009 och Grekland skuldsatte sig, men kineserna misslyckades med Sverige. Kinesiska bolag ville bygga ”Europas modernaste djuphavshamn” i Brofjorden, och därtill en kinesisk industrizon och ny tung infrastruktur som broar, vägar och järnvägar, men som tur var blev det allmänna protester och kineserna drog sig ur. Men de är tillbaka igen. Stockholms tunnelbana ska förlängas med tre mil spår och då måste man spränga nya tunnlar under staden. Den som ska spränga tunnlarna måste få reda på alla de andra strategiska tunnlar som löper under staden och det blev till en säkerhetsrisk när China Railway Tunnel Group vann upphandlingen. Vi vet att Kina och Ryssland står nära varandra och har ett informationsutbyte. Undertecknad trodde att Sverige var en utmärkt gruvnation TRUMRENOVERING utan tågstopp ”Den tränger in i alla hål och allt vatten pressas ut. Jobbet blir gjort en gång för alla” -Den tränger in i alla hål och allt vatten pressas ut. Senad HLWC är en lättbetong som har hydrofoba egenskaper så till skillnad från annan betong absorberar den inte vatten. Vi behöver inte komma tillbaka på två-tre års sikt för att göra om jobbet, och därmed blir renoveringen gjord en gång för alla. Så beskriver Kjell Svedman, Forskningsoch Utvecklingschef, lättbetongen Senad HLWC. Specialbetong Sverige, SBS, som idag äger patentet, har under året renoverat ett större antal trummor under järnvägen på uppdrag av järnvägsentreprenören VR Track. Där var man inte obekant med materialet. Leif Oskarsson, platschef för drift och underhåll på VR Track, som tidigare arbetat för Trafikverket, ledde under åren 2015 - 2016 ett avancerat och lyckat stabiliseringsprojekt av en banvall i mycket dåligt skick. -Med erfarenheten från bland annat detta valde vi att använda Senad HLWC för det uppdrag vi nu har från Trafikverket, säger Leif Oskarsson. Man behöver ju inte heller gräva ut trummor och inga tågstopp krävs, och man kan täta både uppifrån, under och på sidorna av. De aktuella sträckorna där trummorna renoverats är belägna mellan Sollefteå och Kramfors, en bansträckning som VR Track åter har vunnit upphandling för drift- och underhåll av och som ingår i Mitt- och Ådalsbanan. Det nya kontraktet gäller för perioden 2018 till 2023 plus två optionsår. -Senad HLWC är ett elastiskt, flexibelt material som klarar de krav på lastväxlingar som ställt på lättbetongmaterial i banvallar. Det har provats av Provningsanstalten i Borås med två miljoner lastväxlingar över och under vatten, (energivågor som bildas när höghastighetståg kör). Därför får det läggas under järnväg, förklarar Kjell Svedman. Vad man också ska inse vid val av betong är hur betydelsefull vikten är. Man vill inte öka belastningen på undergrunden mer än nödvändigt. Skillnaden kan vara stor. Exempelvis väger 10 kubikmeter betong à 500 kilo per kubik bara fem ton totalt, medan vanlig injekteringsbetong som väger ungefär 2300 kilo per kubik ger en ökad belastning på hela 23 ton. Vi skräddarsyr efter behov, vanligt är densiteter från 400 kilo per kubikmeter till 1200 kilo dito. Ett huvudalternativ till vår metod med SENAD HLWC är att man måste stänga av väg, järnväg och eller arbetsområdet, gräva upp gammal fyllning, ta bort materialet samt den gamla trumman och transportera bort detta, säger Kjell Svedman, vilket förstås ger ökade kostnader och en betydande tidsåtgång. Med vår metod tar det mellan 7 - 20 dagar beroende på storlek och graden av skador. -Vid trumrenovering används ofta Senad HLWC med densiteten 500 Kg/m3 som pumpas in i hålrummen som skapats när finmaterialet spolats ur av vattenflöden utanför trummans väggar, botten och tak i banvallen. Med vår metod skapas en erosionsstabil fyllning och då säkrar vi att vattnet rinner inne i trumman. I de flesta fall blir det ingen reducering av flödeskapaciteten och dessutom skapar vi skydd mot erosion vid in och utlopp. Jobbet blir gjort en gång för alla, avslutar Kjell Svedman. Telefon 010-585 90 90 sbsbetong.se 8 alldeles av sig själv? Men det kommer mer. Det kinesiska bolaget Nutech, som svartlistats i USA på grund av täta band till kinesiska militären, vann en upphandling av utrustning till säkerhetskontrollen på Arlanda och risken är att information om passagerarna skickas till kinesisk underrättelsetjänst. Återstår så den kinesiska vindkraften. Det kinesiska statliga energibolaget CGN köpte sex svenska vindkraftparker under 2018-2020 och är därmed den största ägaren av svensk vindkraft. Och kinesiska MTR driver Stockholms tunnelbana, pendeltåg och Mälartåg. I andra länder tänker man längre. I Litauen är alla inköp av kinesisk utrustning till landets flygplatser förbjudna. Finland sade nyligen upp samarbetet med Rosatom om bygget av kärnkraftverket Hanhikivi 1, efter Rysslands invasion av Ukraina. WSPs principer Sammantaget föreslår WSP åtta olika åtgärder för att göra Sveriges infrastruktur Great Again. Hur kan vi använda befintliga tillgångar på ett smartare sätt? Det handlar om olika tekniska åtgärder kopplade till exempelvis automatisering, cirkularitet och digitalisering, men även ”mjukare” strategier för att åstadkomma beteendeförändringar, som att använda vårt vatten på ett klokare sätt. Infrastrukturen är en måltavla för dem som vill såra ett land på djupet. Vi måste skaffa oss kunskaper om säkerhet och risker. NORDISK INFRASTRUKTUR nr 4 2022