Nordisk Infrastruktur 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄGAR Vagnarna färdas i rörkonstru
ktioner vilket gör Hyperloop okänsligt för snö, vind och andra väderstörningar. á vagnarna kan köras i 1000 km/h med en energiförbrukning som motsvarar en femtedel av flygets, räknat per personkilometer. Resorna med Hyperloop kan dessutom göras helt klimatneutrala, förutsatt att elen kommer från fossilfria energikällor. Med solpaneler monterade på de rör vagnarna färdas i kan systemet bli helt eller delvis självförsörjande på el, beroende på antal soltimmar. Vagnarna färdas i rörkonstruktioner vilket gör Hyperloop okänsligt för snö, vind och andra väder störningar. n KOMPETENSBRIST INFÖR KOMMANDE INVESTERINGAR Lagom inför sommaren presenterade Trafikverket en uppdaterad nationell plan 2022-2033 på hela 881 miljarder SEK för 2022-2033. Detta är gigantiska investeringar som ska tas hand om. Svensk järnväg är redan idag underbemannad på alla håll, och kompetensförsörjning är ett stort branschproblem som vi kommer att prata mycket om framöver. ’Vi är helt övertygade om att vi alla kommer att behöva hjälpas åt för att möta alla de investeringar som kommer att göras. Vi tror på en bransch där vi, istället för att outsourca utomlands, tillsammans förvaltar och utvecklar de människor vi har här inför framtiden. Vi behöver förstå våra Beställare och Kunder bättre, och vi behöver föra Beställare, Entreprenörer och Konsulter närmre varandra för att tillsammans möta de utmaningar som kommer. Detta tror vi görs bäst i samverkan och samarbeten över gränser.’ - Kristian Dahlin, VD Ikonett. Ikonett arbetar med ett koncept för samarbeten inom järnvägsprojektering, där stora och små aktörer tillsammans i rätt projekteringsorganisationer och med nationellt ledande spetskompetenser tillsammans stärker varandra och levererar större kundnytta i alla skeden. Läs mer på www.ikonett.se 52