Byggnadsarbetaren Ledaren
Byggnadsarbetaren Din lön
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Jakten på miljonen
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Panelen
Byggnadsarbetaren Här får de jobben tillbaka
Byggnadsarbetaren Stolta jobb STO STOLTA JOTA JOBB
! Vad är viktigt vid kamouflagemålning av militärfordon? Robin Gustavsson, lackerare, har koll på hur man FINTAR BORT FIENDEN. TEXT: Katarina Connheim »Uppifrån ska det se ut Å r 2015 fick MPA Måleriproduktion AB i Norrland en förfrågan från BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik. Uppdraget handlade om att utföra en kamouflagemålning på några stridsfordon och banvagnar, bland annat stridsfordon 90. Militärfordonen skulle visas upp på mässor runt om i världen. – Vi har en bra relation med BAE Systems och har målat deras produkter sedan i slutet av 1980-talet, säger Robin Gustavsson, lackerare på MPA Måleriproduktion. 34 BYGGNADSARBETAREN #7, 2024 Uppdraget var att lackera militärfordonen i nya mönster. Mallen fanns på ett A4-papper. – Det var roligt, eftersom man måste vara lite kreativ. Robin Gustavsson har 25 års yrkeserfarenhet som lackerare och har faktiskt även arbetat några år på BAE Systems. – Där lärde jag mig mycket »Det är inte måttsatt, så det gäller att det viktigaste, förklarar han. Den stora utmaningen handlade om att binda ihop fälten från alla håll, så att ovansidan smälter ihop med sidorna. – Det måste vara enhetuppskatta var linjen börjar och slutar« om kamouflagemålning. Noggrannhet är ligt, så att det blir tredimensionellt. Om man kör med en drönare så ska det se ut som en klippa uppifrån, förklarar han. En annan utmaning var att få mönstren i rätt storlek, ungefär som
Byggnadsarbetaren Arbetsrätt
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren Byggbikten
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Västkustens nya landmärke
Byggnadsarbetaren Byggkultur
Byggnadsarbetaren Bildkryss
Byggnadsarbetaren Medlemssidor