Byggnadsarbetaren Ledaren
Byggnadsarbetaren Din lön
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Jakten på miljonen
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Panelen
Byggnadsarbetaren Här får de jobben tillbaka
Byggnadsarbetaren Stolta jobb
Byggnadsarbetaren Arbetsrätt
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren Byggbikten
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Västkustens nya landmärke
REPORTAGE FOTO: WIKIMEDIA COMMONS, WHITE ARKITEKT
ER KÄNDA STÄLLEN I VARBERG VARBERGS FÄSTNING ●Tog 30 år att bygga. När den stod färdig 1618 var den ett av Europas modernaste försvarsverk. KALLBADHUSET ●Första huset försvann i en storm 1884, det andra i ”julstormen” 1902. Nuvarande kallbadhus byggdes 1903. Christoffer Wiman kommer att åka till Kärven även när jobbet är klart. VATTENTORNET VÅGA ● Varbergs nya vattentorn. Det är inte så högt, däremot 187 meter långt, där det står i utkanten av stan. ringarna. Stöden plockas sedan bort när 60 procent av reglarna är på plats. Då håller konstruktionen ihop av sig själv. När Byggnadsarbetaren hälsar på har monteringen av reglarna precis kommit igång. Det svänger och kränger i kranen trots att blåsten i den annars så vindpinade stan är svag den här dagen. – Det är ett litet vindfång, men det räcker för vinden. Om det börjar blåsa mer får vi ta fram ett rep så de kan styra in regeln, men än så länge är det lugnt, säger Magnus Svensson, kranförare på Bjällemad Kran & Transport. Han är mer orolig för åska. Väderapparna är tydliga: åskrisk efter lunch. Marigt då de står på en kulle och kranarmen reser sig högt över bygget. Om åskan kommer för nära så ”packar de ihop”. Därför skyndar de på med monteringen av reglarna. Dessutom – ackordet måste gå ihop. Jesper fäster i toppen från en skylift, Christoffer står på backen och drar fast reglerna i botten. – Det går smidigt. Nu drar vi fast längst ner, högst upp och i mitten och sedan blir det bra däremellan. Ungefär som när man monterar trall på en altan, säger Christoffer. – Sedan ska vi borra 1 700 hål och dra i bult på resten av ringarna, säger Jesper. Bygget rullar på och de värsta utmaningarna verkar vara över. Som att hitta 13,5 meter långa reglar med rätt hållfast46 BYGGNADSARBETAREN #7, 2024 hetsklass och behandling var tidskrävande. Eller uppdraget att få tag på en smed som kunde tillverka de ovanliga stålringarna. – Till slut hittade vi en lokal smed, Kungssmide, som har gjort ett kanonjobb med det komplexa smidesjobbet, säger Anders Jarlmo, platschef på MTA Bygg. Och för snickarna väntar en sista kreativ hantverksutmaning. Bjälklag längst upp i tornet, där folk ska stå och titta ut över omgivningarna utanför Varberg, ska ha ett speciellt mönster. Inga raka bitar, utan mer som ”tårtbitar”. – Då är det dags att tänka till igen, säger Jesper och ler. En bit bort från bygget rullar ännu ett tåg in mot Varberg. Det kommer från norr. Från tågfönstren går det att se hur Kärven växer fram. Utan tvekan kommer den att bli ännu en turistattraktion i stan och en som kommer åka dit även när jobbet är klart är Christoffer. – Det kommer jag garanterat att göra. Det är kul att vara med på ett sådant här projekt, särskilt när man är från Varberg. Nu är Kärven färdigbyggd och ser ut såhär. FOTO: TOMASZ POZAR
Byggnadsarbetaren Byggkultur
Byggnadsarbetaren Bildkryss
Byggnadsarbetaren Medlemssidor