Cirkulera 1
OSYNLIGT AVFALL avfallsfotavtryck Det finns avfal
l som vi kan se med blotta ögat, men som konsument är det långt ifrån allt som är synligt. En ny kampanj av Avfall Sverige uppmärksammar därför ”osynligt avfall”. – Vi tror att fler behöver förstå vad som ligger bakom dessa siffror och hur mycket avfall som egentligen uppstår, säger Weine Wiqvist, VD, Avfall Sverige. TEXT: JON FORSLING E n mobiltelefon väger nästan ingenting. Men dess egentliga vikt – mätt i total mängd avfall – är så tung att den knappt går att bära. ”Osynligt avfall” är en ny kampanj av organisationen Avfall Sverige, som verkar för att upplysa om att det finns mängder av avfall som inte är synligt för det blotta ögat. Kampanjen handlar först och främst inte om det avfall som uppstår när en produkt ska kasseras – utan om det avfall som uppstår innan produkten ens når konsumenten. Detta är nämligen en typ av avfall som konsumenterna aldrig ser, vilket gör det ”osynligt” och inget som konsumenten själv kan påverka. Ett enda par jeans ger exempelvis upphov till 25 kilo avfall under produktionsprocessen. En mobiltelefon kan ge upphov till svindlande 86 kilo avfall – trots att den bara väger några hundra gram. Vid tillverkningen av en mobiltelefon genereras gruvavfall, slaggprodukter och metaller anrikas. Detta enligt en undersökning av IVL Svenska Miljöinstitutet, som för två år sedan beräknade olika produkters avfallsfotavtryck på uppdrag av Avfall Sverige. – Vi tror att fler behöver förstå vad som ligger bakom dessa siffror och hur mycket avfall som egentligen uppstår. Detta för att på sikt kunna minska mängden avfall. Konsumenter är viktiga i detta, men det stora ansvaret vilar på de som tillverkar produkterna och inte minst hos beslutsfattarna, säger Weine Wiqvist, VD för Avfall Sverige, till organisationens hemsida. Avfall Sverige, som är kommunernas branschorganisation för avfallshantering, samtalar och samarbetar gärna med de som designar och tillverkar produkter. Dessa arbetar givetvis redan med frågan, men de måste bidra till att konsumenten får möjlighet att minska sitt så kallade ”avfallsfotavtryck”. – Detta tror vi görs bäst genom att produkter får en längre livslängd, är enklare att reparera, lättare att återvinna och slutligen giftfria den dag de ska återvinnas, säger Weine Wiqvist. Kommuner och makthavare har ett stort ansvar för att minska på mängden av ”osynligt avfall”, även om Avfall Sverige inte går ut med några specifika krav på lagstiftning eller styrmedel. Istället, menar de, arbetar de för att öka förståelsen för att man måste ha cirkularitet i tankarna vid lagstiftning, och att avfallshantering och resurshushållning är viktiga verktyg i detta arbete. Men även privatpersoner kan dra sitt strå till stacken menar Anna-Carin Gripwall, kommunikationschef på Avfall Sverige. – Avfall Sveriges medlemmar uppmanar medborgare att laga, låna och återanvända. I detta arbete har kommunerna en avgörande roll och kan skapa möjligheter för detta. Med begreppet osynligt avfall vill vi dock visa att vi måste starta tidigare, och tala direkt till de som designar och tillverkar produkter. Tillsammans kan vi skapa absolut störst klimatnytta, säger hon. l 25 KILO osynligt avfall av ett par jeans... CIRKULERA #3 2018 19 Minska ditt