Belysning I Fokus 1
NATIVE LJUSDESIGNER OCH INRED Golvstående arbetsp
latsarmaturer och spotlights från pendlade skenor understryker arkitekturen och ger stor fl exibilitet åt rummet. Inget ljus hamnar där det inte behövs. Ett nytt kontor skulle skapas för Reitans tre varumärken Reitan, Pressbyrån och 7-eleven. Reform Arkitekter, som fi ck uppdraget, har låtit belysningen understryka den industriella karaktären och bejakat variationen i takhöjd E tt nytt kontor skulle skapas för Reitans tre varumärken Reitan, Pressbyrån och 7-eleven. Reform Arkitekter, som fi ck uppdraget, har låtit belysningen understryka den industriella karaktären och bejakat variationen i takhöjd. En del av utmaningen med Projekt Reitan var lokalens olika rumshöjder och ljusinsläpp. En korridor är utan fönster och har en takhöjd på 2,10 medan en annan del av lokalen har en takhöjd på 4,60 och stora fönster med mycket ljusinsläpp. Beata Denton, ljusdesigner hos Reform Arkitekter, har varit ansvarig för planeringen av belysningen för hela kontoret. I korridoren ville man ha ett galleri av bilder på ena väggen. Vi bestämde oss för att behålla det mörka här eftersom det i andra 28 BELYSNING I FOKUS 3 2022 delar av lokalen fanns så mycket naturligt ljus. Det blir en annan typ av samtal i den mörkare miljön, berättar Beata. Här fälldes smalstrålande downlights in i betongbjälklaget, för att ge defi nierade ljuspooler mot golvet i stället för ett brett allmänljus. Det ger en rytm och dynamik åt passagen. En del ljus riktades mot planscher och tavlor på väggen I det stora rummet med sågtandstak och 4,60 i takhöjd får dagsljuset spela en viktig roll samtidigt som man måste ta hänsyn till att det blir mörkt på kvällar och under vintern. Vi bestämde oss för att ha golvstående armaturer som lyser både uppåt och nedåt, armaturer som är dimbara på stången så att man kan påverka belysningen där man arbetar.